Konvertitten fra Levanger som nå er tilsluttet ISIS

Jeg ble rett og slett lei meg da jeg leste Amina Nordstrøms konvertitthistorie på Islamnet. Bl.a. dette med å "søke inn i seg selv", som hun skriver om. For det er ikke i oss selv vi finner svaret. Det bor nemlig intet godt i mennesket. Ofte sies det at "på bunnen er vi alle gode", men det stemmer slett ikke. Mennesket er som en flaske vin. Så lenge den får stå i fred, ser vinen både klar og fin ut. Men hytte meg tu om man rister man litt på flasken. Da skal du se hvor mye grums og dritt som kommer til syne.

Videre skriver Amina: "Jeg undersøkte kristendommen. Den religionen som var nærmest meg, og mest logisk å sjekke ut først, var kristendommen. Jeg var tross alt medlem i statskirken, og hadde bibelen i hylla. Jeg ble ganske fascinert av denne boka, for når den for eksempel snakket om Dommedag, og tegnene vi skal få før den kommer, så ser jeg at det er snakk om ting som skjer i dag. Samtidig var det mye som ble for rart for meg med kristendommen. Det tok meg ikke lang tid å finne ut at denne boken har flere utgaver og versjoner. I ei bok står det noe helt annet enn i en annen. Når jeg satt meg nærmere inn i hva de sier og gjør i ritualer som dåp og konfirmasjon, så tenkte jeg at det er ikke rart at barnet gråter, det blir jo dynket i vann. Jeg reagerte også over å se en halvdød, naken mann, hengende på korset og blø, mens vi skulle be mot han. Dette så ut for meg som noen djevelske greier, alt sammen."

Dette er bare SÅ totalt missforstått som det går an å bli. Det er nemlig den halvdøde, nakne mannen på korset som er svaret på alt. Det er I HAM - ikke i oss selv - svarene ligger. Kol 2,3 sier det slik: "I HAM er alle visdommens og kunnskapens skatter skjult til stede." - Å, om bare Amina hadde fått øye på dette i tide!

Jeg blir trist når jeg leser hva Amina skriver. For her vil jeg si at vi har sviktet alle mann. Politikerne har sviktet fordi de har rasert og visket ut vår kristne kultur og tradisjon bl.a. ved å ha fjernet kristendomsundervisningen på skolene våre. Den Norske Kirke har sviktet ved å gå fullstendig bort fra sann evangelisk lærdom til nærmest å lage sin egen forkvaklede religion. Men også vi hverdagskristne har sviktet, i og med at vi som oftest er altfor feige med hensyn til vår tro. Vi er så livende redde for å enten bli støtt eller å støte andre med vår tro. og så lukker vi oss inne og sier minst mulig.

Vi har et stort ansvar her, folkens! Både politikere, DNK og vi såkalte hverdagskristne. For som det står i Apg 6,2 "De tolv kalte da sammen alle disiplene og sa: Det ville være galt om vi forsømte forkynnelsen av Guds ord for å ta oss av utdelingen av mat."

- Her ser vi at forkynnelsen av Guds Ord faktisk er viktigere enn utdeling av mat. For som det står i Matt 4,4 "Men Jesus svarte og sa: Det står skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut av Guds munn."

Og ikke minst må vi huske på det som står i 2 Kong 7,8-9 "Da de spedalske kom til utkanten av leiren, gikk de inn i et telt og åt og drakk. De tok sølv og gull og klær der og gikk bort og gjemte det. Deretter vendte de tilbake og gikk inn i et annet telt og tok det som var der, og gikk bort og gjemte det. Men så sa de til hverandre: Det er ikke rett det vi gjør. Dette er dagen da vi kan bringe et godt budskap. Tier vi stille og venter til morgenen gryr, så faller det skyld på oss. Så kom nå og la oss gå inn og melde det i kongens hus."

- Du og jeg er også en av disse spedalske, fulle av urenhet og synd. Også vi har kommet over en oase midt i ørkenen, med overflod av mat og alle slags rikdommer. Også vi må si til hverandre: Det er ikke rett det vi gjør. Dette er dagen da vi kan bringe et godt budskap. Tier vi stille og venter til morgenen gryr, så faller det skyld på oss. Så kom nå og la oss gå inn og melde det i kongens hus.

La oss gå ut og fortelle folk om den store rikdommen som vi har funnet i evangeliet. La oss dele det med vår neste, og la oss forkynne det i Kongens hus - som er kirken eller menigheten - ellers vil det falle skyld på oss.

R. Règangen

Kommentarer