En hjelper som er hans like

Det er mange idag som hevder at Bibelen er eksluderende og undertrykkende i forhold til kvinner. Men vet de som sier dette egentlig hva de snakker om?

Allerede i Første Mosebok 2,18 leser vi følgende: Da sa Herren Gud: "Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like."

Her ser vi klart og tydelig at Gud aldri har ment at kvinnen skulle være hverken ekskludert eller mindre verdt enn mannen. Tvert imot! Kvinnen skulle sidestilles med mannen og være hans like. Det var nemlig ikke godt for mannen å være alene. Han klarte seg ikke alene. Han trengte en hjelper. Han trengte en kvinne.

Hvordan reagerte så mannen da Gud gav ham kvinnen? Det kan vi lese i Første Mosebok 2,23: Da sa mannen: "Dette er da ben av mine ben og kjøtt av mitt kjøtt. Hun skal kalles kvinne, for av mannen er hun tatt."

Et mer likestilt forhold går det ikke an å få. For hvilken del av sin egen kropp tror du mannen ville ha undertrykt eller sett på som mindreverdig? - Ikke èn eneste. Mannen og kvinnen er ment å være som "ett kjød". Det var slik Gud ville det skulle være.

Men så skjedde det tragiske. Mannen og kvinnen vendte seg bort fra Gud. De valgte å satse på sin egen kunnskap og sin egen forståelse av hvordan tingene skulle gjøres. Dermed oppstod det uenighet, og det ble som det står i Joel 2,7: Som helter løper de av sted. Som krigsmenn stiger de opp på murene. Hver av dem drar fram sin vei og bøyer ikke av fra sine stier.

Også idag finner vi mange helter. Stridende krigsmenn og kvinner som stiger opp på murene og drar fram den vei de selv mener er den rette, og ingen ser ut til å ville bøye av.

Siden mennesket vendte seg bort fra Gud, valgte Han å gi oss oppskriften på et sunt, godt og lykkelig liv gjennom Sitt Ord. Men Gud tvinger ikke disse levereglene på noen. Nei, Han lar alle og enhver stå fritt til å velge selv. Det er altså et tilbud Gud gir oss, der Han sier at hvis dere retter dere etter den oppskriften Jeg har gitt og holder mine bud, da vil det gå bra med dere. Hvis ikke, vil det gå dårlig.

Kanskje både kvinner og menn skulle bruke denne 8 mars dagen til å vende tilbake til Gud og erkjenne at vi alle er like verdifulle. Kanskje vi skulle våget å praktisere Guds oppskrift på et sunt, godt og lykkelig liv?

- For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp. (Jeremia 29,11)

Spikeren

Kommentarer