Kamerat-konverteringer får fotfeste i Norge

Aftenposten

På få år har antallet steget fra 500 til cirka 3000 etnisk norske konvertitter.

22 år gamle "Maria" fra Oslo arbeider i helsevesenet, og vil ikke stå frem med bilde. Da hun konverterte til islam for vel et år siden og kom på jobben iført hijab, reagerte kollegene så negativt at hun sa opp jobben.

- De ble sjokkerte og kom med nedsettende kommentarer. Men familien min tok det greit.

På sin nye arbeidsplass føler hun seg godtatt. Da vi møtte henne første gang hadde hun dekket ansiktet med en niqab, men hun bruker ikke ansiktssløret til daglig. Hun liker også å bruke svarte hansker for å skjule hendene.

Konverterte på gaten etter 22. juli

Omtrent samtidig konverterte "Elsa" (26) fra Oslo, som nylig begynte med hijab. Hun er i gang med utdannelse innen helsesektoren. Fortsatt vet ikke alle i familien at hun er blitt muslim.

- Selv om dette er vanskelig for familien min, har jeg funnet meg selv på en måte. Islam har gjort meg tryggere på meg selv. Med islam har jeg fått alt. Alle puslespillbitene er falt på plass sier hun.

Sammen deltok Maria og Elsa på Islam Nets fredskonferanse i påsken, for å høre foredrag og få mer informasjon om islam. Der var også Morten Ibrahim Abrahamsen (23) fra Hamar. Han konverterte i juli 2011, da han sa trosbekjennelsen til representanter fra Islam Net han møtte på gaten i Oslo. Som AUF-er hadde Abrahamsen akkurat overlevd 22. juli, og hatt en religiøs opplevelse mens han gjemte seg for Anders Behring Breivik.

- Jeg fikk jo en del motstand, også offentlig, av folk som mente jeg var sårbar og nærmest hadde blitt tvunget til å konvertere. Men nå er det gått snart fire år, og jeg trives veldig godt i religionen min. Jeg har funnet den roen jeg har vært på leting etter.

- Vi trenger strengere regler, sier Elsa.

Les mer i Aftenposten

Kommentarer