NATO-sjef Jens Stoltenberg på offisielt besøk i Norge

Her forleden var Nato-sjef Jens Stoltenberg  på en rask visitt i Norge. Bl.a var han en snartur i Bodø hvor han ble mottatt som en stor statsmann, og der jeg bare måtte konstatere at komedienes tid ennå ikke er forbi. Jeg hørte på lokalsendingen fra NRK i Bødø, der Jens sto og fortalte hvor mye han følte seg hjemme i dette landet. Og der han så på seg sjøl som en norgesvenn!

Dette var bare noe av det han  presterte å uttale da han ankom Bodø hovedflystasjon.  Ja, jeg måtte sannelig klype meg i armen for å konstaterte at jeg var våken og ikke drømte.  For dette hørtes så dumt ut at jeg bare måtte riste på hodet.

Her kommer han til Bodø og snakker om hybrid krigføring og cyberkrig fra Russland mot NATO-land. Der dette kan utløse militære motreaksjoner fra alliansen som han nå er leder av. Samtidig som den samme Jens var med på å legge ned hele denne meget gode og effektive flybasen i Bodø. Og med hundrevis av dyktige militære og sivile ansatte.

Nei, her hørte man ikke et ord fra Jens om hvilke folk som med regulære militærstyrker befridde det nordlige Norge mot slutten av krigen. For det var nemlig russerne det! Og som plutselig Vesten nå har gjort seg uvenner med.  Der disse værhanene som representerer Norge også har hengt seg på vogna med sine straffetiltak. Etter orde fra EU, og mot vårt nabofolk!  Som dessuten ALDRI har angrepet Norge!

Nei, det er aldeles ikke vanskelig å se tinga fra russernes og Putins side.  Og jeg forstår veldig godt at Putin setter inn sine mottiltak mot NATOs provokasjoner!

Og det var jo bare så latterlig å være vitne til at NATO-sjef Stoltenberg ble mottatt som et fremmed statsoverhode i sitt eget land. Der dette gjenferdet ble mottatt i Oslo på rød løper. Ja, der Stortingspresidenten og Kronprinsen tok imot med full honnør!  Noe så til de grader var så komisk og dumt, at det er vanskelig å beskrive, uten å begynne å le. For denne mannen var da vitterlig statsminister i Norge i 8 år, inntil for to år siden! Ja, dette gjenferdet ble æret med hedersbevisninger og klem fra ei som ligner med forveksling på Titten Tei. Men er visstnok forsvarsminister i dette merkelige landet. Og der audiens hos Kongen  ventet. Mens kronprinsen og en stortingspresident gjorde komikken komplett.

Jeg håper virkelig at både Putin og de ansatte ved den russiske ambassaden i Oslo nøt denne tragikomiske teaterforestillingen til det fulle! For dette var mye komikk for pengene!

ANKENES, 09.06.15. AMUND GARFORS

Kommentarer