Gud, vær meg synder nådig!

To menn gikk opp til templet for å be. Den ene var Kirkehøyden og den andre var Règangen (Spikeren) - også kjent under navnet "Tolleren".

Kirkehøyden stilte seg helt fremme i tempelet og bad slik:

«Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er som andre mennesker, som snyter, gjør urett og bryter ekteskapet, eller som Règangen der nede. Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener. Dessuten var det jeg som skiftet dekk da vi punkterte på vei hjem fra bibelcamp, mens Règangen bare stod der og så på.»

Règangen stod langt nede og ville ikke engang løfte blikket mot himmelen, men slo seg for brystet og sa: «Men Gud, det var da vitterlig jeg som laget frokosten idag. Jeg tok til og med oppvasken etterpå, selv om det faktisk var Kirkehøydens tur til å ta den!»

Jeg sier dere:

Ingen av disse gikk hjem rettferdig for Gud.
For den som setter seg selv høyt, skal settes lavt,
og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt.

Luk 18,10-14

Spikeren

Kommentarer