TROLLSKOGEN

Av Fallout2

Hvem er det norske nettrollet?
Hva er det noe diffuse begrepet nettroll? Ser ut som alle har sin personlige oppfatning basert på sitt eget politiske ståsted, og begrepet brukes flittig. Ofte som hersketeknikk. Et slags utropstegn. Det irriterer meg. Jeg ønsker mer balanserte definisjoner, og håper på innspill.

Jeg har min egen oppfatning som jeg håper og tror er mer objektiv:

1. Nettroll som hetser andre.

Typisk for sosiale medier.
Da er vi plutselig inne på et annet diffust begrep. "Hetse". Hvis noen kaller meg en idiot.
Er det å hetse? Jeg mener nei.
 
Jeg har flere ganger prøvd å få svar fra sosialister, som tross alt ofte er mestere i usakligheter, og da får jeg svar som:
"Hvis du ikke vet det, så kan du gå og legge deg". Gjerne med 5 utropstegn bak. Altså ingen hjemme der.

Min oppfatning er at terskelen MÅ og SKAL være forskjellig ut fra hvor profilert en person er.

Eksempel 1: Jeg mener Støre er en giftslange man aldri må vende ryggen til av sikkerhetsårsaker. Godt innafor.

Eksempel 2: Sosiale medier f.eks. en FB-bruker som får høre hvor dårlig og stygg person h*n er, i grove ordelag. Klart utenfor.

 
2. Nettroll som ødelegger debatter.

Disse er det mange av på nettavisene.
 
Eksempler:

- Gjentar samme setning med litt endret ordlyd 20 ganger i samme tråd.
- Politisk døvhørte personer som i alle tråder der selve artikkelen omhandler en av de mange blemmene til AP-politikere,
  gjentar ofte f.eks: -Hva med pose-Siv? (hitling er et begrep her).

Dette har de fleste elementene jeg mener en debatt ikke skal ha. Det er ikke bare feil. Det er usaklig, intetsigende, helt uten relevans for artikkelen og spam.


3. Anonyme nettroll.

Hva i alle dager er det? Jo de finnes selvsagt, men hva er anonym? Er "Nils Nilssen et fullt navn"? Er det det fordi det er via Facebook?
Jeg vet ikke. "George Bush" som fullt navn skrevet på trønderdialekt, er mer sannsynlig Sølvi Henriksen fra den lokale blitz-avdelingen.
Da syns jeg Fallout2, Spikeren, Inverness, Churchill etc er mer redelig for det fremgår tydelig at dette er pseudonym.

 
4. Trollene i politiske redaksjoner.

Hvorfor utestenger de folk som kun er interessert i samfunnsdebatt og systemkritikk, som blir forstyrret av trollene,
men der debattantene blir avvist, mens trollene får bli? Burde ikke det vært omvendt?
Du blir utestengt selv om du følger debattreglene til punkt og prikke. Her er jeg forbauset over NA og NA24.

Min teori er at at disse moderatorene ikke er i nærheten av det intellektuelle nivået, og blir livredde for å tape kontrollen.
Da er det enklere med "tante-pose-siv", som er mer på deres nivå.

Fallout2

Kommentarer