Folkemøte om asylmottak på Montebello:
- Vi betrakter dette som en invasjon

Midt mellom villaene i Montebello står de tidligere kontorene til Statnett tomme (ett av de tre byggene er synlig til venstre i bildet). Her er UDI i dialog med Hero og de private eierne om å innkvartere inntil 1000 asylsøkere.
FOTO: Rolf Øhman

En rekke naboer var svært kritiske til planene om å få 750 asylsøkere som naboer i Ullern bydel.

Osloby har tidligere skrevet at UDI har planer om å bosette inntil tusen asylsøkere midt mellom villaene på Montebello.

Saken har skapt sterke reaksjoner i lokalmiljøet, og onsdag kveld inviterte bydel Ullern til folkemøte om situasjonen.

Mens nærmeste nabo åpnet med å ønske mottaket hjertelig velkommen, var en rekke andre oppmøtte svært kritiske til planene.

- Jeg har forståelse for at vi må ta vår del av dugnaden. Men jeg vil gi uttrykk for at jeg er redd. Jeg ser for meg at det står hundre fremmede menn på t-banestasjonen og skal til byen. Jeg frykter unge menn, vandrende dynamittgubber, som går rundt. Jeg frykter at jeg ikke tør gå til Montebello stasjon lenger, sa nabo Bodil Wiel-Larsen.

Naboene har fått en frist til 25. desember på å komme med innsigelser til en eventuell etablering.

Les mer på Osloby.no

Kommentarer