Tabernaklet i ørkenen - del 1 av 3

Ordningen med forløsning, eller gjenløsning, kommer fra den gamle pakt. En frende – en nær slektning som hadde makt, evne og frihet kunne opptre som gjenløser og forløse sin slektning eller venn fra gjeld og vanskeligheter. Ordet ’kofer’ i 2Mos 30:12 betyr ”løsepenger” (Strong’s Dictionary). Det var kjøpesummen som måtte gis for å kjøpe fri en fange eller slave. Det greske ordet ’agorazo’ betyr ”å kjøpe” eller ”å kjøpe på markedsplassen” (Strong’s). I det nye testamentet er ’agarazo’ (1Kor 6:20) prisen Jesus betalte for å gjenløse oss fra syndens slaveri og gi oss det evige liv.

Som nådestolen var hjertet av Tabernaklet og den gamle pakt, så er Guds frelsesverk på Golgatas kors hjertet av Evangeliet og Den nye pakt i Jesu blod. Jesu forløsende blod, utgytt på korset, er Evangeliets liv. Vår Frelsers blod var den siste stenkning av offerblod stenket på nådestolen over paktens ark under kjerubenes vinger.

I det øyeblikket Jesus døde revnet forhenget i templet, det som skilte det syndige mennesket fra den hellige Gud. Det revnet i to, fra øverst til nederst – fra "himmelen" til "jorden" – fra Gud, til mennesket. Veien til Gud er ikke lenger begrenset til noen få utvalgte prester, men er åpen for alle som vil følge Herren Jesus Kristus, vår Frelser og Gjenløser.

Vi er blitt forløst gjennom Jesu Kristi dyrebare blod. Han betalte den ytterste prisen for vår frelse, da Gud, ved Sønnen, viste sin kjærlighet til menneskene. Jesus ga sitt liv som løsepenge for alle som tror på evangeliet om Guds nåde og syndenes forlatelse.

Dette er den nye pakt i mitt blod, som utgytes for mange til syndenes forlatelse. (Mat 26:28)

Kunnskap om tabernaklet gir en bedre innsikt i Guds frelsesplan og bidrar til å grunnfeste og styrke de utvalgte i troen. For i tabernaklet ligger gjemt den hemmelighet (mysterium) som ble åpenbart i Kristus (Rom 16:25; Ef 1:9). Apostlene og urkirken hadde ikke evangeliene og epistlene i Det Nye Testamentet når de gikk ut med evangeliet om Jesus Kristus. De hadde kun det gamle testamentet. Paulus var lærd og brukte tabernaklet og profetene til å bevise overfor jøder at Jesus var Messias (5Mos 18:18), at tabernaklet pekte frem mot frelsesverket på Golgata – Jesu død og oppstandelse.

Da Moses mottok instruksene om hvordan tabernaklet skulle bygges, begynte Gud med paktens ark og nådestolen i den vestlige enden av tabernaklet, dvs. han begynte med seg selv. Deretter kom det andre i riktig, guddommelig rekkefølge og endte ved inngangen til den ytre forgård, porten.

Når vi skal nærme oss Den Hellige, begynner vi med å gå inn gjennom porten i den østlige enden. Vi går mot vest og ender opp i Det aller helligste hvor våre synder blir lagt på nådestolen i blodet som blir ofret under kjerubenes vinger. Vi dør i oss selv og får nytt i Kristus. Derfra går vi ut og finner føde i vårt nye liv (Joh 10:9).

Velsignet være du i din inngang, og velsignet være du i din utgang! 5Mos 28:6

Jeg er korsfestet med Kristus, jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg, og det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, som elsket meg og gav seg selv for meg. Gal_2:20


Konstruksjonen

La dem bygge en helligdom for meg, og jeg vil ta bolig iblandt dem. 2Mos 25:8

Tabernaklet (hebraisk: mishkan, bolig) var hebrernes helligdom under ørkenvandringen. Det var laget etter en plan gitt til Moses av Herren Gud, Yahweh.

Hele konstruksjonen besto av tre hoveddeler: Det aller helligste og Det hellige, også kalt den indre forgård, som var i Tabernaklets telt. Så var det den ytre forgård som var omsluttet av et gjerde som bestod av tepper av hvitt lin hengt opp mellom stolper av akasietre. Gjerdet var 100 x 50 alen (hebr. Ammah, 47-53 cm).

Det aller helligste inneholdt paktens ark og lokket på paktens ark, nådestolen. Dette var det sentrale i tabernaklet. Eller mer presist, lokket på paktens ark, nådestolen, var det sentrale.

Et forheng skilte Det aller helligste fra den indre forgård, Det hellige.

I Det hellige var røkelsesalteret, skuebrødsbordet, og lysestaken (menorah) av gull. I den ytre forgård var renselseskaret og brennofferalteret.

Tverrsiden av gjerdet som vendte mot øst, mot solens oppgang, kaltes på hebraisk skulder. På denne tverrsiden var inngangen til forgården. Den nordlige og den sørlige langsiden kaltes ribber (som på et menneske), og tverrsiden som vendte mot vest, mot solens nedgang, kaltes hofte. Ordet som ofte er blitt oversatt til "hjerte" i våre bibler, som i Sal 40:9, er ordet for involler på hebraisk, og viser til tabernakelts telt med sin innredning, som er et bilde på Guds ”hjerte" og "sjel", Guds hellighet og hans vesen.

Tabernaklet hadde tre betydninger. Det var en fysisk, billedlig illustrasjon av det åndelige riket, kalt himmelen, hvor den høyeste makt, den evige, allmektige, sanne Gud, Yahweh er. Det var et bilde av Kristus og Guds frelsesplan på Golgatas kors for menneskets forløsning, og det var et bilde på Kristus i menigheten, fellesskapet mellom Jesus Kristus, vår Frelser og Gjenløser, og alle de troende.


Omhenget og forgården

Tabernaklets byggverk var satt opp i øst-vest retning, med inngangen til forgården mot øst – solens oppgang. Forgården var omgitt av 60 søyler – 20 på hver side, og 10 i hver ende.

Søylehodene var kledd med sølv og hadde haker av sølv. De var forbundet med en stang hvor det var hengt teppe av hvitt lin.

Fotstykkene til søylene var laget av kobber, dommens metall (4Mos 21:9; Joh 3:14-16).

Søylene og det hvite linet dannet omhenget som omsluttet forgården og tabernaklets telt. Det var 5 ammah høyt (sirka 230 cm) og skjulte forgården og tabernaklets vegger utenfra.

Sølv er symbol på forløsning og forsoning. Hver person over tyve år (som var myndighetsalderen) måtte bringe én sekel sølv som løsepenger for seg selv da tabernaklet og forgården ble bygget. 

Hver persons navn ble skrevet opp av presten som en del av ritualet for forløsningen. Søylehodene av sølv ble laget av sølvet som forsamlingen ga til prestene.

Du skal ta imot løsepengene fra Israels barn, og du skal sette dem av til tjenesten i tabernaklet, så det kan være til påminnelse om Israels barn for Herrens åsyn, til soning for deres sjeler. 2Mos 30:16

Offerdyrene i tabernaklet var et forbilde på forløsningen. Sølvpengene som yppersteprestene og de politiske ledere betalte Judas da Jesus skulle ta vår plass på Golgatas kors og dø for våre synder, ble tatt fra fondet som ble brukt til å kjøpe offerdyr.

Det endelige offer for menneskenes synder ble således betalt fysisk med løsepenger etter den gamle pakt. Kristus ble gjort til vår Gjenløser og betalte for vår forløsning med sitt blod, etter den nye pakt (Mat 26:27,28).

Det hvite linet som dannet omhenget, var i farge og materiale symbolsk for den renhet og Guds rettferdighet som blir tilregnet de utvalgte – de som kommer til tro på Jesus Kristus og lærer frelse å kjenne ved syndenes forlatelse (Åp. 7:9,14). 
 
Inngangene i Tabernaklet

Det var tre forskjellige innganger før en kom inn til Det aller helligste, det indre kammeret i tabernaklets telt. Alle inngangene var forheng som var laget av samme materiale og farge.

Forhengene var tepper som var vevd av blått-, purpur- og karmosinfarget (skarlagen) garn og hvitt, fint lin.

Blått er lovens, himmelens og Guds farge. Purpur er kongens farge. Karmosin er symbol for synd, blod, offer, død, forløsning og liv. Hvitt er renhetens og rettferdighetens farge.

Hver inngang hadde sin spesielle betydning og sitt spesielle navn.

Den første inngangen, som var den østlige, vendt mot soloppgangen, var porten, inngangen til forgården, på hebraisk sha’ar, som betyr inngangsport. Den var delt i tre, med fire støttende søyler. Tallet tre er Guds tall, Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd.

Den neste inngangen var til tabernaklets telt - sammenkomstens telt. Dette var døren, på hebraisk pethach, som førte inn til Det hellige, det første kammeret i tabernaklets telt. Ordet pethach (døren) brukes første gang i 1Mos 4:7. Det var kun prestene som kunne gå inn gjennom denne døren inn til Det hellige. Ordet pethach er også brukt om døren til Noahs ark, den frelsens “dør” som ble lukket før flommen kom over jorden.

Den tredje og siste inngangen var forhenget, på hebraisk pôreketh, som førte inn til Det aller helligste med paktens ark og nådestolen. Det var et forheng som tjente som vegg og skilte mellom de to kamrene i tabernaklets telt, Det hellige og Det aller helligste. Gjennom denne inngangen, til Det aller helligste, var det kun ypperstepresten som hadde adgang.

I Joh 10,9 sier Jesus om seg selv:

Jeg er døren. Om noen går inn gjennom meg, skal han bli frelst. Og han skal gå inn og gå ut og finne føde.


Odd S. Beverfjord