Aftenposten har begynt å publisere anonym muslimkritikk

Aftenposten

Kronikk av Anonym:
Lærer virkelig norske muslimske barn å hate norske jøder?

Jeg må skrive denne teksten anonymt. Det gjør den tragisk nok enda mer aktuell.

«Jeg har begynt å spare. Har bestemt meg for å flytte til Israel.»

Min jødiske venninne ser meg alvorlig inn i øynene.

«For nå har Israel blitt det eneste stedet jeg føler meg ordentlig trygg.»

Israel? Trygg? Ordene sammen harmonerer ikke inni meg, skal jeg være ærlig, men jeg skjønner raskt at hun mener alvor.

De siste årene har hun blitt frarådet å bære smykker eller annet som kan virke provoserende. Datterens halssmykke, en Davidsstjerne, er forlengst lagt innerst i skuffen.

Å snakke hebraisk på Grønland er de blitt frarådet å gjøre. Da kan de bli slått ned, forteller hun meg. Det har selv politiet gitt advarsler om.

Min venninne går fortsatt med stolt og rak rygg, men jeg er bekymret.

Datteren hennes kommer inn på kafeen der vi sitter. Hun går på en stor ungdomsskole på Østlandet, og jeg er nysgjerrig på hvordan hun har det der.

Les hele den anonyme kronikken i Aftenposten