Vår plikt som velger!


Jeg føler for å uttrykke et lite hjertesukk, og vil dermed risikere å erte på meg mange her inne:

Jeg klikket på at det er vi, borgere og velgere, som har ansvaret. Kan man klandre leoparden for mønsteret på pelsen? kan man forandre mønsteret? Politikerne er politikere. De manøvrerer innenfor et system. Makt, som de fleste vet, korrumperer. Montesquieu visste dette, derav "maktfordelingsprinsippet".

Andre tenkere har også vært veldig bevisst det problematiske med å forme et system så klokt som mulig, Platon for å nevne en av de første. Moral er, ble jeg en gang fortalt av en noe opportunistisk kamerat, kun mangel på mulighet. Jeg var naiv den gangen og vi diskuterte dette. Nå har jeg jo forstått at han faktisk hadde mye rett. Gi politikerne mulighet, og de vil ta den. Enkelt og greit.


Sakte, men sikkert, i ly av oppgangstider og jubel, har vi revet ned mye av fundamentet for et noenlunde sunt og fungerende demokrati, med suverenitet og selvråderett. Ja, jeg sier "vi" og mener vi. Oss. Vi har meldt oss inn bakveien i EU. Vi kriger litt rundt omkring. Noen ganger nokså ærekjært og effektivt (Libya) Hva skjedde forresten, helt konkret, med anmeldelsen av Stoltenberg&Co., for flere- og grove brudd på grunnloven? Status? Ikke det nei...ingen som vet. Symptomatisk!

Jeg er enig i at det er nærliggende å skylde på Stoltenberg, Støhre, Ærna osv.....Raymond her i Oslo f.eks. er jo en takknemlig "figure of laugh" å skylde på....griper meg i det selv også. MEN, folkens....skal vi virkelig tillegge slike "ubetydelige" figurer vekt?? Sistnevnte klarer kun skape skrift OM seg selv, men ikke utover seg selv, i avisene. Slike som denne figuren blir det, paradoksalt nok, ikke plass til i historiebøkene. I mangel av informasjon og åpenhet, nok en egenskap ved vårt samfunn, som vi har tillatt fjernet, streber man etter forklaringer, for de kan jo ikke være SÅ dumme? Ok, bortsett fra Raymond da....

Dermed fødes endel teorier. Mulig det er noe i mange av disse. Samtidig virker det så "deterministisk"; Dersom det virkelig er slik at en familie planla sånn og slik på slutten av 1700 tallet, og siden kun har kjørt på, og kontrollert verden og historien, på vei mot dette endelige målet.....Hva kan man gjøre? bare å gi opp?

Det er lett å geniforklare historiske personer i ettertid, man tillegger dem enormt forsyn. Enestående evner til langsiktig strategisk tankegang og ikke minst evne til å gjennomføre. Gjennom dette, ser det ut til at man glemmer tilfeldighetenes spill. Noen har evnene til å gripe øyeblikket. Er de i tillegg over gjennomsnittet intelligente samt handlekraftige, og i posisjon, så kan de komme langt. F.eks Julius Caesar. Jeg har problemer med å tro at han så så veldig langt frem, da han endelig hadde klart å skaffe seg stillingen som konsul samt skyhøy personlig gjeld, og dro avgårde til provinsen sin sammen med et følge av opportunister og "utskudd" som ikke så veldig gode muligheter i Roma. Det var ikke mange som levnet ham mye fremtid. Men han skal visstnok ha sagt at "det er bedre å være nr.1 i Gallia, enn nr.2 i Roma." Men et slikt utsagn, i en slik situasjon, når man samtidig vet resten, noe han IKKE gjorde, så er det veldig lett å male ut hans indre tanker og planer.

Hvorfor babler jeg om dette? Jo, jeg forsøker også forstå hva som skjer. Menneskedyret er grådig. Noe som sannsynligvis kom frem, først da man fikk økonomier der man kunne akkumulere....sanke, kalles det jo blant de andre dyreartene. At rike vil ha mer er ikke mer mystisk enn denne "tvangsadfærden" mennesker med mulighet blir rammet av. Noe som er like naturlig, er at noen mennesker finner sammen via felles- og sammenfallende interesser. Så har teknologi gjort det mulig å samle og organisere slik at stadig færre/rikere klarer å få stadig mer kontroll.

Caesar hadde voldsom gjeld blant annet fordi han investerte i en mulighet hva jeg vil kalle "korrupt sinnelag". Han kjøpte seg vennetjenester i stort omfang. "I scratch your back...you scrath mine".....Slik er det også i dag. Ikke noe mystisk med dèt. Det positive i dag, jeg velger å tviholde på akkurat dette håpet, er at vi har en mulighet til å gjøre noe med det. Det er derfor jeg mener dette er vårt ansvar.

Nå har vi vært lullet i søvn i flere tiår. I mellomtiden har de grabbet til seg for mye. Kan hende tar jeg voldsomt feil. Men la oss finne ut nettopp dèt. La oss tvinge dem til å avsløre det hele. Hvordan? Ved førstkommende valg. Eneste mulighet. Ser ingen annen utvei her jeg sitter enn å gjenta meg selv: Få dem vekk. Det krever imidlertid en overveiende og tung velgermasse som stemmer ETT parti. Så lenge vi tillater disse menneskene å ha likevekt innenfor stortinget, er vi solgt. ETT parti med et sunt program og med sunne politikere som virkelig vil noe, er det eneste som gjelder. Det må være nytt og det må være utenfor: med èn gang en politiker får satt "rævva si" i en svart bil med sjåfør...eller kommer i nærheten...er han/hun solgt. Det ser vi jo.

Så får det heller være. Kanskje tar jeg feil. Kanskje, dersom parti X får overveiende og unison oppslutning, så det kan feie all motstand i stortinget til side. Vel, da er sannhetens time kommet, og vi vil straks se om det er hold i de forskjellige teoriene. Holder teoriene mål, vil disse "noen" foreta seg noe signifikant og veldig raskt. Men da vet vi iallefall hva vi har å forholde oss til. La os utfordre dem, kalle dem frem, se hva slags materiale de virkelig er laget av...har de baller? Personlig tror jeg at de ikke er i besittelse av disse ballene. Vi har en Kultur og en toneangivende mentalitet i folket som tillater et system, ikke helt ulikt en vernet bedrift. Dermed blir det plass til fehoder og klovner uten baller, uten stolthet, uten integritet. Se bare hvordan mange av dem kler seg...Se hvordan de fremstår underholdningssammenheng....Null stolthet. Null respekt. Om man ikke engang har respekt for seg selv....hva kan vi da vente oss av respekt for folket? for demokrati. Dette er ikke deres feil! Det er vår feil at vi lar dem sitte. Dette er VÅRT ansvar!!

Personlig vil jeg heller leve i et diktatur, der de fleste er fattige, "felles skjebne felles trøst", sies det....enn å leve i en falsk og naiv tro på at vi har demokrati, en grunnlov samt selvråderett. Styrt, skaltet og valtet med av et menasjeri av gudeløse fjols. De fortjener ikke oss...la oss bli kvitt dem.

Selv har jeg begynt å helle i retning av å gi min stemme til Demokratene i det jeg tillater meg å gjenta meg selv for nte gang: La oss vise at vi har stolthet og ryggrad. Dette er VÅRT land. VÅRT fordømte ansvar og PLIKT!!

Knut E. Berger