KrF-ere melder seg ut av partiet etter Hareides homostøtte

NTB (søndag, 23 juni, 2016.)

Flere KrF-ere har meldt seg ut av partiet i protest etter at Knut Arild Hareide varslet at han som første KrF-leder noensinne skal delta i paraden under Oslo Pride.

– Jeg kan ikke forvente at alle er enige i alt jeg gjør eller sier som partileder, sier Hareide til NRK.

Etter det NRK kjenner til har flere partimedlemmer det siste døgnet meldt seg ut, og begrunnet det med Hareides valg.

– Hvor mange som har meldt seg inn eller ut på grunn av min deltakelse i paraden har jeg ikke oversikt over, men det kan være snakk om en håndfull utmeldelser, sier KrF-lederen.

Hareide får klart mest ros på sin offentlige Facebook-side for sin beslutning, men får også rikelig med kjeft. «Skivebom», «Kjære deg, ikke delta» og «Uverdig» var blant tilbakemeldingene etter at KrF-lederen ønsker å vise støtte til kampen mot diskriminering, vold og trakassering av homofile.

– I år er det viktig for meg å vise min støtte til LHBTI-miljøet i Norge i etterkant av tragedien i Orlando, sier Hareide.

(©NTB)