Treenighetslæren

Av Nordpolen

Sånn jeg har forstått det, så er Gud og Jesus èn og samme. Jesus var Gud som ble til menneske i kjøtt og blod som du sier. Det er mange som har påpekt at det er vanskelig å forstå, av ulike årsaker. Og at tre-enigheten i kristendommen er vanskelig å forstå eller å akseptere.

Personlig har jeg ikke noe problem med det, for jeg ser det slik at Gud viser oss hvem han er, hva han står for og hva han ønsker for oss på èn og samme måte som èn Gud, en suveren makt, men også viser seg for oss gjennom Jesus (den menneskelige, fysiske, konkrete fremtoningen - fordi det da ble mye lettere for mennesker å forstå og relatere seg til Gud, - fordi han "ble som oss"), og til sist som den Hellige ånd, som jeg oppfatter som en suveren del av det mennesker har som sin sjel/ånd, om de selv vil la den slippe til og være i "samarbeid" med Den Hellige Ånd.

Jeg leste en gang at tre-enigheten kan forklares eller sees på som et egg (hvis en skal bruke menneskelige begreper på noe en ikke så lett forstår)

Ett egg blir jo som oftest sett på som èn ting. Ett egg. Men, egget består hovedsakelig av tre deler: Den indre kjernen (plommen), den midterste delen (eggehvitten), og den siste og tredje delen, - eggeskallet. Tre ulike deler, men alle nødvendige i å presentere det ene egget vi oppfatter det som. Eh, søkt eksempel, jeg vet, men håper du kan gi mer forklaring på tre-enigheten og at noen forstår hva jeg mener her.

Nordpolen