Åpent Brev vedrørende TV-aksjonen, 23 oktober, 2016

Av Norvald Aasen

Jeg hørte et intervju med Svein Mollekleiv i det bokstavelig talt røde kors. Han ba alle nordmenn gi med rund hånd.

Så det er altså bare vi nordmenn som skal gi? Alt fremmedfolket som R.K har tatt under sine vinger her i landet skal altså ikke gi, men bare motta?

Jeg ber om at mitt korte brev, som blir lagt ut på flere nettsteder, også blir formidlet til Mollekleiv. Her spørr jeg: Er det tilfelle at Røde Kors sitter med 3 milliarder på konto? Dette mens folk mangler vann og lever i nød ute i verden, mange nordmenn, ikke fremmede, også i vårt land lever under vanskelige forhold? Skulle det med en slik kontobeholdning være nødvendig å gå på nye tiggerferder blandt oss nordmenn? Dere tigger jo hele året!

Jeg vil også vite hvor mange asylmottak Røde Kors driver i Norge, og hvor mye organisasjonen tjener på slike aktiviteter?

Det er for meg slutt på at overklassene kan overkjøre meg med krav om å "gi med rund hånd" til deres tiggeraksjoner.

Jeg kan garantere at bøssebærere som jeg møter på min vei, eller som banker på min dør vil få samme spørsmålene som jeg stiller i dette brev. I tillegg vil de som banker på min dør få klar beskjed om hvor hageporten er!

Nedenfor følger noe som May Harriet Seppola skrev om norsle hjelpeorganisasjoner:

Indra de Soysa, professor i statsvitenskap ved NTNU, er også overrasket over den voksende kapitalen hos de norske bistandsorganisasjonene. Han synes det er et paradoks at norske hjelpeorganisasjoner hamstrer kapital når det er så mye behov for hjelp i verden.

- Det er en fare for at penger blir det dominerende. At de mister målet av synet, nemlig det å hjelpe andre.

Anne Welle-Strand, direktør for Senter for utviklingsstudier og mikrofinans (MICRO) ved Handelshøyskolen BI deler ikke overraskelsen.

– Det er ikke noe nytt at hjelpeorganisasjonene har store midler i «pipeline», og at de har langt større midler enn de har kompetanse til å bruke noenlunde fornuftig, sier Welle-Strand.


Staten er organisasjonenes desidert viktigste inntektskilde. I 2012 fikk de seks største hjelpeorganisasjonene 2,5 milliarder kroner i direkte økonomisk støtte. I tillegg mottar organisasjonene midler fra FN-systemet, EU og andre offentlige "aktører". Se følgende artikkel.

I organisasjonen International Planned Parenthood Federation som mottok 40 millioner kroner over det norsk bistandsbudsjettet i fjor, er det ni personer som tjener mer enn 1 million kroner i følge Bistandsaktuelt og ABC nyheter.

Organisasjonens generalsekretær, etiopieren Tewodros Melesse, mottok i 2012 drøyt 2 millioner kroner i lønn, inkludert godtgjørelser. Til sammenligning tjente Norges statsminister Jens Stoltenberg i underkant av 1,4 millioner kroner i 2012. I følge avisen The Daily Telegraph er det i dag (2014) 30 bistandssjefer som tjener over 900.000.- i året, mot 19 for tre år side. I fjor kunne britiske The Guardian melde at veldedighetstopper med millionlønn har økt med rundt 60 prosent de siste årene. Det er med andre ord en kraftig økning i høye lønninger innen "bransjen".

Bistandsmillioner stanser i Norge - går til lønn og reiser. Det er ikke bare i utlandet lønningene er høye. Millioner av bistandskroner brukes ikke i de tiltenkte landene, men i Norge. Det avdekker en undersøkelse foretatt av Norad av en rekke prosjekter som viser at inntil halvparten av bevilgningene ikke når fram. Store utgifter til lønn og reiser for norske ansatte gjør at mottakerne av bistandsmidler sitter igjen med småpenger, skriver ABC nyheter.

May Harriet Seppola.

Norvald Aasen,
6983 Kvammen