Malika Bayan har lagt vekk hijaben

Jærbladet.

Fredag formiddag postet Malika Bayan bilde av seg selv uten hijab på sosiale medier.

– Ja, jeg har tatt det valget. Jeg trenger en ny start og gjør det av personlige grunner jeg ikke vil uttale meg om nå, sier Malika over telefon.

Bayan har gått med hijab i 3-4 år, og ser fortsatt på hijaben som et religiøst plagg.

– Jeg er fortsatt muslim. Det var et frivillig valg å ta på seg hijaben, og jeg står fritt til å ta den av dersom jeg ønsker det, sier hun.

Malika Bayan fra Nærbø ble kjent for hele Norge da hun ble nektet adgang til Merete Hodnes frisørsalong på Bryne fordi hun bar hijab. Saken ble anmeldt og var først oppe i Jæren tingrett i september 2016. Her ble Merete Hodne dømt til å betale 10.000 kroner i bot. Hodne anket saken videre til Lagmannsretten. I januar ble hun dømt også her. Saken er anket til Høyesterett.

Les mer i Jærbladet