Hvem vinner valget?

Av Dan Odfjell.

Det var spørsmålet fra en venn av meg. Han var bekymret fordi Arbeiderparti-kapitalistene sammen med LO bevilger svære penger til valgkampen. Men partiet er i utforbakke velger-messig og, hvorvidt stort pengebruk gjør stor forskjell gjenstår å se. Folket har nemlig mistet mye av sin gammeldagse tillit til riksmediene. Det betyr at Aps lojale venstrevridde "roperter" har fått langt mindre betydning.

Folk flest har forstått at det er Ap vi har mest å takke for innvandrings-problemene, deres store nåværende leders utbasunerte personlige flerkulturelle prosjekt, fra mange år tilbake. Det var han som skrøt av den arabiske våren og holdt løgnaktig kontakt med terrorist-organisasjonen Hamas. Snakk om å feilbedømme verden, sågar som utenriksminister. Alt for å importere nytt Ap velger-kveg til landet. Som tror på Allah og ikke på ham, noe han overså i sin iver.

Akkurat det skal han og landet sannelig få merke etterhvert, at muslimene ikke holder hverken med kristne eller med Ap eller andre ateister. For, de sosialistene som hjalp Khomeini til makten måtte deretter flykte for livet, fra det islamske presteskapet.

Personlige mener jeg hverken Ap eller Høyre fortjener stemmer til høstens valg. Sistnevnte viser for lite mot og kraft. Kanskje trenger også de ny ledelse? Om de bare kunne gjøre som i fotballens verden, kjøpe seg en mål-scorer for å styrke laget. Jeg er ikke Christian Tybring Gjeddes agent, men jeg skulle gjerne vært det, og solgt han inn på topp i Høyre. Kanskje ville han ikke vært så skrekkelig dyr heller, når den mest populære politikeren i Norge, Sylvi Listhaug, blokkerer for hans naturlige Frp opprykk. Der er flere dyktige politikere i FrP enn sosialistenes roperter og KrF vil gi dem kredit for. Nå sågar med selveste Carl I Hagen tilbake i manesjen. Siv Jensen er som kanskje den eneste partilederen med et slikt luksusproblem, om hun ville gi seg.

Jeg er ikke som Frank Aarebrot valg-ekspert, så vi får vente å høre på ham, en erklært Ap mann.
For slik god gammel ekspertise samt riksmediene skal man høre på...Han kommer neppe til å oppmuntre til konkurranse mot eget parti. Men morsom er han og flink til beskytte sine egne. Det eneste opplagte vi har til felles er at vi er bergensere. Dog, jeg utelukker ikke å ville søke å ta ham i skole. Det har vært nødvendig før; han har frekkhetens nådegaver.

Men når det nærmer seg valget skal jeg kunne fremme mine favoritter for å stå opp mot sosialistene. Det er ikke lett i år fordi jeg finner det vanskelig å stemme på noen av de eksisterende Stortings-partiene, noe jeg sikkert har til felles med mange. Det kan bli mange hjemmesittere og derfor ekstra interessant.

Dan Odfjell, Samfunnsdebattant.