Moral gjelder for alle andre unntatt meg

Av Fallin2.

Å være politiker og menneske er sannelig ikke lett når det skal skje samtidig. Bakgrunn: "Støre selger seg ut av boligprosjekt etter Dagbladet-avsløring".

Særlig når man bruker pekefinger og riset bak speilet.

Noe Jonas Gahr Støre og Skei Grande gjør ved hver eneste anledning. Og faller i den revesaksa de selv har plassert i terrenget.

Og førstnevnte har jo vært "i vinden" i det siste med sin dobbeltmoral.

Han har jo egentlig vært i vinden i flere ti-år på det temaet, uten at det ser ut som det biter han i nesen, og velgerne til AP er evig nesegrus beundrende.

Sier ikke at vi andre trår på renere sti, men vi har ikke makt over andre ufrivillige. Det er den store forskjellen.

Men jeg tenkte jeg skulle hjelpe dem, og andre politikere som sliter med sin moral:

1 stk moral er ikke bare lite fleksibelt, men også svært upraktisk for politikere spesielt.
Har man derimot et SETT med moral, så er man bedre rustet. Hvem kjøper vel bestikk til 1 person? Man kjøper selvsagt i sett på 6 eller 12 par.

Men dobbelmoral har mistet sin sjarm, og har blitt noe negativt.

- Pst! - (hviskende) - Slapp jeg unna med det? - Nei desverre. - Du sitter så grundig i kvikksand at det blir vrient å ro deg i land. - Jeg ville ligget lavt for et par timer var jeg deg, evt flytte til utlandet.

- Søren og! (hysj) - Ja da får jeg skylde på teknisk feil.
- Jeg får liste meg videre på myke mokasiner og ikke la noen se meg.

Så klart er sånne situasjoner svært krevende. Derfor bør man kanskje innføre halvannen moral?

Altså 1 hel moral som kan brukes med lang pekefinger i utrengsmål.

Men av og til trenger man som frontfigur en liten nød-moral?! Da er det greit å ha en halv en på en lur?

- Jeg skulle bare... - Jeg trodde at jeg fulgte loven jeg selv lagde... - Det finnes unntak til moral. - Jeg hadde det travelt. - Jeg var ikke klar. - Jeg glemte. - Jeg ble urettferdig tatt på senga. - Jeg trodde ikke dette gjaldt meg.

Det viktigste med moral, er at den gjelder alle andre enn seg selv.

Paven er et glimrende eksempel på det. Sitter på en haug av gull, men er likevel moralens vokter, og opptrer som fattig. Samme situasjon som Røde Kors.

Med 1,5 moral er man ALLTID på den sikre siden :)

Fallin2