Mer geværforvaltning fra Statsministeren

Av May-Harriet Seppola.

Regjeringen vil gjøre det lettere å felle ulv.

Blant tiltakene som skal innføres så fort som det er praktisk mulig er å innføre varslingsplikt på tvers mellom fylker ved observasjon av ulv, å øke døgnsatsene for godtgjørelse til jegere som deltar i kommunale skadefellingslag, og å doble utgiftsdekningen til disse lagene.

Regjeringen vil også utvide tidsrammen for fellingsperiodene fra hver tredje eller fjerde dag til opptil to uker, og å gi tillatelse til å bruke hunder i jakten på ulven.

Landbruksminister Jon Georg Dale (Frp) er spesielt fornøyd med det siste tiltaket.
Ingjerd Schoug er glad for tiltaket og synes det er trist å se sauer bli drept av ulv.

Jeg har deltatt i denne debatten i mange år og jeg husker ett svar  jeg fikk på ett av mine innlegg i Smaalenene i 2009 da denne damen presterte å skrive følgende: “Hvis jeg får valget mellom Rødhette og ulven, velger jeg Rødhette“.

Jeg vil påstå at det er medlemmene i diverse rovviltnemder og sauebøndene selv som er skyld i at ulvene angriper sau og dreper så mange.

Jeg er rett og slett skremt av den totale kunnskapsløshet som eksisterer i diverse nemder og blandt politikere, som ikke fatter balansen i naturen og at det å skyte ulv virker mot sin hensikt.

Paradoksalt nok fører dette til at bare enda flere sau blir drept av rovdyr, og forklaringen er ganske enkel. Men gamle menneskelige forestillinger om «et øye for et øye» går foran advarsler og forsøk på forklaringer fra forskerne.

Ulven er en sky jeger. Den foretrekker storvilt som elg og hjort. For å jakte på og nedlegge disse store byttedyrene, må ulvene samarbeide i en flokk. Foreldrene i flokken lærer valpene hvordan de kan samarbeide for å nedlegge storviltet. Når vi stadig skyter ulv, får de sjelden anledning til å opparbeide en solid familieflokk som kan jakte på storvilt.

De tvinges til å spise lettvinte byttedyr for å overleve, fordi de er alene eller for få til å ta opp jakten på storvilt. Desperasjonen driver dem til å spise dyr som de vanligvis har lært å unngå, nemlig husdyr. Ulven er ikke en lystmorder som dreper for underholdningens skyld. Ulven dreper for å spise. For å leve.

Denne kunnskapen har man benyttet seg av i USA, og antallet husdyr som drepes av ulv har blitt minimalisert ganske enkelt ved å la ulven være i fred og å se til husdyra med jevne mellomrom (menneskelig tilstedeværelse). Når ulven lever i familieflokker vil de falle tilbake til artens naturlige jaktmetoder. Jaktmetoder styres av medfødte instinkter som er et resultat av artens evolusjon gjennom tusenvis av år. Ulven unngår mennesker, og husdyr som den assosierer med mennesker.

Les gjerne artikkelen "Ulv, økosystem og sanseløse politikere".

Jeg undrer meg stadig over dette hatet mot ulven som faktisk er skyldig i kun 9 % av dødsårsakene av sau. Hva med ansvaret for saurebønder? Er de fritatt for å ta vare på egne dyr?

Hvert eneste år er det de samme argumenter som går igjen. Ingen skriver om alle illegale og groteske avlivniger av ulven, som dette forlsgaet vil øke. Det er på høy tid å bytte ut medlemmene i samtlige rovviltnemder å få inn mennesker som besitter kunnskap om dyr og natur.

May