Skremmende opplevelse på Legevakten

Av Spikeren.

Vi fikk nettopp inn en sak angående en skremmende opplevelse med Legevaktordningen på Karmøy. En mann kan fortelle følgende historie:

Klokken 00:29, natt til lørdag 15 juli, opplevde jeg at min kone fikk et alvorlig illebefinnende med sterke magesmerter. Hun ble plutselig veldig slakk, bleknet og ba om bli kjørt til legevakten. Situasjonen var såpass skremmende at vi umiddelbart kjørte henne til legevakten.

Mens den eldste dattera vår kjørte bilen ringte jeg til legevakten og sa at vi var på vei og at vi ville være fremme om ca. 10 minutter.
 

Legevakten responderte med at det var helt greit og at det bare var å komme.

Forundringen ble derfor stor da vi bare noen minutter senere ankom en mørklagt legevakt/ resepsjon. Døren var heldigvis åpen slik at vi kom inn i en liten entrè hvor jeg banket på glassluken der mottakspersonalet pleier å sitte, men det var ingen respons. Mens vi stod der besvimte min kone inne i entrèen.

I en blanding av fortvilelse og panikk ringte jeg 113 og forklarte at jeg stod i inngangen til legevakten på Karmøy med min syke kone men at det ikke var noen tilstede for å hjelpe oss. Da var klokka 00:39.

- Beklager, vi har pause så vi kan ikke komme akkurat nå, svarte de på 113.

- Pause? Dere kan ikke ha pause nå når min kone ligger bevisstløs her ute i gangen til legevakten, utbrøt jeg. «Det er ikke noen her til å hjelpe» Jeg pratet med nødtelefonen i 2 minutter og 28 sekunder. (Min kone var bevistløs hele tiden under samtalen!) Da jeg forstod at de ikke ville hjelpe/ hadde pause la jeg på røret siden jeg tydeligvis ikke ble tatt på alvor. (Min datter er vitne til det som blir sagt på 113/ nødtelefonen).

Igjen banket jeg kraftig på glassluken i resepsjonen og etter noen minutter kom legen i luken. Han fant heller ingen sykepleiere. Dermed trykket han på alarmknappen og etter enda noen minutter kom sykepleieren springende...


Jeg synes denne saken er såpass graverende at jeg velger å legge den ut både på Spikers Corner og på vår Facebook side. Jeg kommer også til å tipse både Helsetilsynet og flere titalls politikere om saken, for vi må kunne kreve at vi får den hjelpen vi trenger når kritiske situasjoner oppstår.

Spikeren