Biskopale ansettelser

Av Dan Odfjell.

Nylig fikk vi ny kvinnelig biskop i Nidaros, Herborg Finnset, og nå kommer nyheten om ny biskop i Oslo, kvinnelig hun også, Kari Veiteberg, som angivelig står nært Åpen folkekirke - som forøvrig har flertall i Kirkerådet med Preses Helga Byfuglien i spissen. At Kari Veiteberg i forkant av utnevnelsen promoterer seg selv intervjuet i avisen Vårt Land med uttalelsen: «Jeg er både varm og klok, sies det» virker lite ydmykt for å si det mildt.

Et mønster avtegner seg, dette er biskoper på venstresiden som er opptatt av å stå frem politisk. Dessuten, mens i tidligere tider menn ble utnevnt er det nå det motsatte. Når Preses også er kvinne gjør det oss tanker om denne liberalismen og modernismen som synes å fjerne kirken fra det konservative bibeltro, samt den biskopale mannlige rollen fra tidligere tider.

Jeg frykter denne sosialistiske retningen. Tidligere i år hadde jeg en kontrovers med KrFs Knut Arild Hareide som gikk ut i BT med negativ omtale av meg. Intet problem det, jeg tror meg noe mindre selvopptatt enn ham. Men jeg fikk problem med min tilsvarsrett i BT som tydeligvis ikke likte å trykke mine konservative synspunkter. Som inkluderte min påstand om at kristendom og sosialisme er gjensidig uforenelig.

Jeg valgte da å ta til motmæle gjennom den kristne avisen Norge IDAG hvor jeg argumenterte med en hel-side for mitt syn og direkte utfordret Hareide i sakens anledning. Men nei, han har ikke villet svare meg. Og slik står min påstand stadig fast, sosialisme og kristendom er to forskjellige ting som i blanding blir til, ja, tullball a la Hareide.

Dersom noen av disse nye politisk-ivrige biskopene ville svare meg var det fint, for de eldre biskopene svarer kun med «God-dag, mann økseskaft», ifølge en eldre erfaren venn av meg.

Dan Odfjell, Samfunnsdebattant.