"Rystende lesning"?

Av Spikeren.

Den 22 desember, 2017, omtalte nestleder i AP, Hadia Tajik, Giske-varslene som "rystende lesning".

– For meg var varslene rystende lesning, skriver nestleder Hadia Tajik i Arbeiderpartiet på Facebook.

Igår, 4 januar 2018, fikk vi et lite innblikk i hva disse "rystende" varslene går ut på: I all hovedsak ser vi at det dreier seg om fyllefester, nachspiel, forsøk på kyssing og stryking på ryggen.

Her er en liten oppsummering av Giske-varslene:


Kvinne 1: En 18 år gammel (myndig) jente var på nachspiel sammen med Giske og ble med ham for å hente mer drikkevarer. Giske forsøkte å kysse og ta henne på ryggen.

Kvinne 2: En kvinne i 30-årene var på nachspiel hjemme hos Giske. De pratet og drakk, han prøvde å kysse henne og sjekke henne opp. Ble avvist. Han gikk og la seg, hun bredde over ham og gikk hjem.

Kvinne 3: En kvinne i 30-årene tok drosje sammen med Giske. I drosjen tok han henne på låret, før de gikk sammen inn på en pub i Oslo sentrum. Hun satt på fanget hans, han strøk henne over ryggen og på rumpa.

Kvinne 4: En kvinne i 40-årene var på nachspiel til sent på morgenen. Giske ble med kvinnen opp på hennes hotellrom. Hun sa hun ville dusje. Han skal ha spurt om han kunne være med. Hun sa nei. Giske skal da ha forlatt hotellrommet.

Kvinne 5: En kvinne hevder at Giske på en nattklubb i 2012 har holdt henne og kysset henne.

Kvinne 6: En kvinne møtte Giske i en hotellkorridor. Han skal ha forsøkt å stoppe henne og kysse henne. Ga seg da han ble avvist.

Disse seks hendelsene er altså alt som skal til for å ødelegge et menneske!

Kan du som er mann med hånden på hjertet si at du aldri har gjort noe slikt?

Kan du som er kvinne med hånden på hjertet si at du aldri har oppfordret en mann til å holde deg, kysse deg eller stryke deg på ryggen?

Jeg er ingen fan av hverken AP eller politikeren Trond Giske, men på det menneskelige plan må jeg si at jeg faktisk får litt medlidenhet med ham. Ikke så at jeg unnskylder hans oppførsel, men det som kanskje er mest "rystende" her, er å se hvor lett det faktisk er for en kvinne å ødelegge en mann.

Hvis norske kvinner er så sårbare at de får livslange traumer av å bli forsøkt sjekket, kysset, strøket på ryggen eller tatt på låret, da bør de nesten holde seg hjemme. De bør ihvertfall ikke forville seg inn på fyllefester og nachspiel sammen med fulle mannfolk. Ei heller bør de ta fulle mannfolk med seg på hotelrommet når de skal dusje.

Jeg begynner å føle at her lukter det maktkamp av det mer uredelige slaget. Jeg unnskylder som sagt ikke Giske for hans utidige oppførsel, men hvis det ikke skal mer til for å ødelegge et menneske, da synes jeg vi har laget oss til med et kaldt og umenneskelig samfunn som jeg helst ikke har lyst til å være en del av.

Spikeren