I disse moderne tider!

Av Ten4.

Det var tre purker som skulle til seters for å gjøre seg fetere. Men de hadde ikke horn å stange med, og ifølge "sikre kilder" var det en bro der med et Bømlo-troll under. Men de ville ikke la seg skremme, og tenkte at sammen var de sterkere enn et skarve troll.

De la i vei med flortynne kjoler (nærmere bestemt presenninger importert fra Myanmar) og timotei i håret. Men så kom det uunngåelige. Broen virket mildt sagt lite vedlikeholdt. Et etterslep fra 70-tallets AP.

Den tynneste (altså minst feite) grisen gikk først (etter en lang diskusjon).

En spinkel stemme i falsett og fistel (trollet), roper:

- Hvem er det som spankulerer på min verneverdige bro?

- Å det er bare den minste purka, som skal fetes opp i EU-parlamentet.
- De to andre er marginalt tykkere enn meg.
- La meg gå...

- Okay du får gå da.

Så kom nr. 2. Det knakte i treverket, og man kunne høre rustne spikere jamre seg.
-Hvem er det som tramper på min bro?

- Å det er bare den mellomste purka.
- Jeg har forresten tatt av 75 kilo siden 1999!
- Ta heller den feite hurpa bak meg.

- Okay du får gå, peip det.

Så kom den største grisen. Hun så meget skeptisk på den såkalte broen, og tenkte at selv en mygg hadde fått problemer med den vedstabelen. Og hun var jo i en divisjon over fluevekt. Men hun gikk på med stort mot og bravur.

- Hvem er det som tramper på min bro?

- Å hold snavla på deg din lille piperenser, så skal jeg vise deg hva politisk tyngde er!

- Nei vær så snill...

Men da brøt broen sammen under vekten og den største grisen havnet oppå trollet, og moste han til grønske på steinene.

- Du er litt sent ute med dialogen ditt troll.

Og så sprang hun fornøyd til sine søstre og satte kursen mot Brüssel.

- Politisk tyngde mine søstre...

Og snipp snapp snute, så var det norske folk ute.

Ten4