Praktisk bønneseminar

Av Kirkehøyden.

Jeg viser til Spikerens utmerkede andakt om bønn, helbredelse og bønnesvar forrige søndag.

Jeg lovet å komme med en oppfølger til min kommentar, søndag i dag, som jeg vil kalle et Praktisk Seminar, i stedet for andakt. Innledningsvis gjentar jeg deler av min første kommentar her.

Jeg vil ta utgangspunkt i de sentrale versene Spikeren viser til. I dag vil jeg vise til det fantastiske at da Jesus gav oss Fader Vår under Bergprekenen, gav han også en bønneinstruksjon som har mye å lære oss. For han har gitt oss alt - derfor takker, priser og elsker vi Herren for alt dette, fra morgen til kveld. VIKTIG!

Matt 6,5-9 Og når dere ber, da vær ikke som hyklerne. De vil gjerne stå i synagogene og på gatehjørnene og be, for å vise seg for folk. Sannelig sier jeg dere: De har fått sin lønn! Men du, når du ber, da gå inn i ditt lønnkammer og lukk din dør, og be til din Far som er i lønndom. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg i det åpenbare. Når dere ber, skal dere ikke ramse opp mange ord likesom hedningene, for de tror at de blir bønnhørt når de bruker mange ord. Vær ikke som dem! For deres himmelske Far vet hva dere trenger til før dere ber ham. Slik skal dere da be: Fader vår, du som er i himmelen! Helliget vorde ditt navn.

Mediter over bønneinstruksjonen, for den kan lære oss så mye, om hvordan be, få bønnesvar og helbred. Jeg vil vise til "da gå inn i ditt lønnkammer og lukk din dør, og be til din Far som er i lønndom." Jo, det vil være bra ikke å stå på gatehjørner, for det betyr; ikke befinn deg på sinnets yttergrenser med en flom av tanker og følelser (les støy). I forfengeligheten; Vanity of vanities, says the Preacher, vanity of vanities! All is vanity. Ecclesiastes 1.2 Under solen er det evig rundans: Fork 1,9 "Det som har vært, er det som skal bli, og det som har hendt, er det som skal hende, og det er intet nytt under solen." Dette utvider jeg nedenfor, en beskrivelse av verden, og alt vi ikke kan ta med oss dit vi går.

Ny tekst: Denne teksten er basert på mine erfaringer, og studier av temaet bønn, og jeg ber en hver lese med sunn kritisk sans. Jeg har fortalt at jeg bad Gud om bibelveiledning, og for et bønnesvar jeg fikk, da han sendte min venn, mentor og broder i troen Spikeren min vei. En meget ydmyk mann, og det synes som han under hele vårt vennskap, har pekt på alt hva jeg trengte med min spesielle bakgrunn. Jeg hadde passert 60 før jeg kom til tro, og hadde vært innom en masse «åndelige greier.» Andre enn Spikeren kunne ha vendt meg bort, som mange kristne hadde gjort. De traff meg aldri hjemme, helt tilbake som tenåring, tross et stort behov for Jesus – det ser jeg nå.

Spikeren sendte meg denne tidlig: "Seven Hindrances to Prayer Pt 1 (Joyce's Bootcamp: Prayer and Bible Study – Week 1)" det er to oppfølger-videoer. Og deres verdi ligger i at hun peker på alle vers i Guds egne ord om bønn og hvordan be, og mye mer. Ta dette i god tid om dere også vil studere tema, her vil jeg bare understreke: Vi ber alltid i Jesu navn, start og avslutt bønnen i hans navn, for det er Han Gud hører. Ikke "jeg" Kirkehøyden, men JEG (VI) gjenfødt i Jesus, JEG (VI) en lem i Jesu legeme. Kirkehøyden (VI) døde på korset med Jesus, og JEG (VI) ble gjenfødt i HAM på den tredje dag.

Jeg kommer tilbake til det, og glem tidsfaktoren, for dette er basis for vår tro, frelse, hans nåde og tilgivelse: Joh 3,16-17 For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 

Og her er vi ved essensen, Gud hører bare Jesu og VÅR bønn, fordi vi er døde og gjenfødt i HAM. Derfor er det synonymt med: "da gå inn i ditt lønnkammer og lukk din dør, og be til din Far som er i lønndom." Vi går inn i våre bønnestunder og rekapitulerer hvem vi EGENTLIG ER, ikke mindre enn dette: Joh 8,58 Jesus sa til dem: Sannelig, sannelig sier jeg eder: Før Abraham blev til, ER jeg

Ja, det ER VI, og fra der ber vi, og var vi fullkomment i HAM må hver eneste bønn oppfylles umiddelbart (eller syv dager), som Ordet lå til grunn for hele skapelsen: Joh 1,1 I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. 

Så kommer vi til det sentrale spørsmål: Hvis vi døde på korset, hvorfor har vi kropper og alt det andre som dere alle og Kirkehøyden har? Vi døde til tanken og villfarelsen om det som vi IKKE er/ var - i vår forgjengelighet. Våk, for det kan alt være borte før du aner, og husk hva trubaduren sang, hele teksten tilgjengelig, den har faktiske grepet mange ikke kristne: - "Du kan ingenting ta med dig dit du går!"

Om vi ønsker å be eller som sies i Luk 9,23, det er det samme: Så sa han til alle: "Den som vil følge etter meg, må fornekte seg selv og ta sitt kors opp hver dag, og følge meg." Kall det gjerne vår vekst i Kristus, og heri vil vi få bønnesvar, for bønnens ord og innhold sies fra hvor skapelsen ble initiert. Og hvor mange vers gjentar ikke akkurat dette, det som ikke er av Gud - er intet, det visner det som ikke lenger er av vintreet.

Fra det som er dødt (ego) kan ikke bønner besvares, husk ikke å be fra «jeg.» men fra «JEG», dvs. den «JEG ER» i Ham! Denne listen er kanskje ikke utfyllende, men som "døde er vi:" Kropper, begjær, instinkter, syndelegeme, verden konstrueres av dette, emosjoner, sanne kunnskaper, usanne kunnskaper, fantasier, ta med søvn, drømmer, og hukommelse. Det er enten smertefullt eller ikke. Jeg trenger ikke gå inn i flere detaljer, en hver har sine erfaringer og sin sjelesmerte - «welcome to the club.» Ikke boot computeren, gjør kaffen klar, ta en bønnestund, og «you are out of there (the club).»

Sanne kunnskaper er hva vitenskap kan oppnå, som Newtons mekaniske lover, kjemi, atomets ytre egenskaper, og kunnskap om det subatomiske, som har gitt oss ITK. Alt har skapt imponerende teknologier for det kobler seg til skapelsen, adlyder Guds egne lover, og resultatet kan predikeres fra tegnebettet til produkt. Allikevel adamkunskap. Usann kunnskap er sosiologi, økonomi og mye annen snusfornuftig teori, for det er alt etterpåklokskap, og intet kan predikeres. Da kunne vi skape perfekte samfunn. Adams Smiths økonomiske lære fungerer for den har sitt opphav i bibelen, og der Smith viser til  «den usynlige hånd.» Den er årsak til at USA ble en økonomisk supermakt på «no time.» Og disse tanker har DJT brukt ved å dergulere hva amerikanske kommunister har fått til. Det er som å legge et vått råttent ullteppe over et blomseterbed. Vi vet alle hva som skjer, det kan predikeres om teppe fjernes og solen/ lyset slipper til. Bare ikke kommunister/ marxister forstår, fordi de bare «dealer» i død og undertrykkelse.

Jeg lar listen stå, fordi det er alt forgjengelig og det er ingenting vi kan ta med oss dit vi går. Dermed skal jeg avslutte med hva vi kan gjøre. Før du booter opp computeren, du trekker god kaffe og setter deg i godstolen. Enten for å be, men først og fremst for å rekapitulere hvem du er før listen ovenfor "get the better of you." I denne orden: Les Guds Ord, nye og gamle vers. Hvert ord transformerer, lesningen skaper vekst i Krustus, skaper en rustning mot det forgjengelige og det onde.

Jeg vil si noen ord om meditasjon, for med rette er kristne skeptiske. Jeg var der på 60/ 70-tallet og sto midt oppe i det, med direkte kontakt med lederskapet, og fungerte som yogalærer. En teologistudent fra vestlandet skrev bok, og angrep oss, inkludert AKPere, vi var konservative. Vi møtte ham til debatt, og i ettertid ser jeg at han hadde rett. Dette kom til Norge via Maharishi Mahesh Yogi.

Og gjett hva: 10 år senere havnet jeg sammen med en assosiert guru av Maharishi, tre år i Himalaya:

Bildene er fulle av gamle venner (vi var ca 70), og om jeg leter finner jeg sikkert meg selv. Jeg ser at han døde i fjor, det visste jeg ikke, fred over hans minne. Han var blant de meste briljante mennesker jeg har møtt, fullstendig intuitiv, vi satt rundt ham i ashramen morgen og kveld. Men da jeg lå nede for full telling, kom intet av dette meg til unnsetning. Jeg har ikke nevnt en annen ikke-kristen sekt. Bare minnet fra folkeskolen kom meg til unnsetning, om den fortapte sønns hjemkomst i Lukas 15.11-32. (les det gjerne).

Så jeg har litt autoritet her. Teologistudenten («vestlandsfanden») hadde rett, vi påkalte hinduistiske gudenavn og mye annet rart. Men det finnes en fullkommen kristen meditasjon, fordi den tar oppmerksomheten fra alt det vi ikke er (les avguder). Om oppmerksomheten flyttes til pusten, som Gud generøst har gitt oss for å ta kontakt med Ham. Så blir vi født på innpust (inspire) og dør på utpust (expire). Det er nok å sanse kulde inn og varme ut.

Pusten blir kortere og kortere, ja den opphører, og Gud fyller oss med kraft/ liv fra hjertet direkte. Ordsp 4,20-23 Min sønn! Akt på mine ord, bøi ditt øre til min tale! La dem ikke vike fra dine øine, bevar dem dypt i ditt hjerte! For de er liv for hver den som finner dem, og lægedom for hele hans legeme. Bevar ditt hjerte fremfor alt det som bevares; for livet utgår fra det.

Der pusten vender på utpust er vi lykksalige (in bliss), ja vi er "innom himmelen," og får ny kraft/ liv. Vil du ha «mantra» si på inn: I Am - på ut: In Christ Jesus. Hva med: I Am – heavenly Love, Eller bare:  I – Am. Det blir bedre, dvel i Stillheten og Kjærligheten. Hold bevisstheten om at du er Jesus, intet mindre. Så blir vi på nytt gjenfødt på innpust, men fordi vi ikke fullt ut vender tilbake verden, vil Kjærligheten velle opp i sin fullkommenhet. 

La meg fortelle om min noe A4 far, østlending i samtale om en som hadde gått bort, med min filleonkel fra bergenskanten, kaptein og krigsseiler. Min far: «Hva døde han av?» Onkel: «Han sluttet å puste» - på utpreget bergensdialekt. Mediter over dette, vi får et x antall inn og utpust, og slik kan vi oppleve himmel på jord, ved bønn, pusten og stillheten. Er vi ombord i Arken, er vi i vårt lønnkammer. «To be or not to be - that is the question.» Vår VÆREN er Kjærligheten.

Det er ingen verden, ingen avguder eller deres navn - der i Stillheten. Vi har kommet hit: Joh 8,58 Jesus sa til dem: Sannelig, sannelig sier jeg dere: Jeg er før Abraham ble til.»

Og hvorfor er dette mulig? Fordi vi er frelst, og vi tror: Om vi lar alt som hører verden til fare, så dør vi ikke – det er vår tro, visshet og fryktløshet. Vi entrer Arken, vi entrer vårt lønnkammer og vi rekapitulerer den vi ER I HAM. Jeg anbefaler: Guds Ord, bønn og takksigelse, for da bare øser Herren på med mer.

Jeg vil avslutte med 5 små vers som beskriver alt Han ER. Jeg kunne finne utallige vers, som sier akkurat det samme med andre ord og bilder. Det er hva vi får om vi tar inn vår daglige føde av Guds Ord – de formidler etter hvert èn og den samme Sannhet.

Jeg velger disse versene fordi de forteller hvem Jesus (den treenige Gud) er, og de sier hvem vi er I Ham i all evighet! For disse kvaliteter vokser i oss hver bønnestund, hvert Guds Ord, og dette er de kristnes hemmelighet, som mange ikke forstår. Og dette går hinsides tro, det blir VISSHET. Selv om vi booter opp computeren, kan vi forbli uaffisert, ja observere alt fra vår sanne og evige identitet – i Ham. For dette er vår identitet og heri ligger vår kristne vekst:

1 Kor 13,4-8 Kjærligheten er tålmodig, er velvillig. Kjærligheten misunner ikke. Kjærligheten skryter ikke, den blåser seg ikke opp. Den gjør ikke noe usømmelig, søker ikke sitt eget, blir ikke bitter, gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men gleder seg ved sannhet. Den utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. Kjærligheten faller aldri bort. Men om det er profetiske gaver, da skal de få ende, eller det er tunger, skal de opphøre, eller det er kunnskap, skal den ta slutt.

AMEN