Tillit er det viktigste i politikk

Av Dan Odfjell.

Og det sa ingen ringere enn Knut Arild Hareide under innledningen til KrFs forrige landsmøte. Men hvor er hans egen tillit blitt av? Han sa dette riktig nok med tanke på Sylvi Listhaug.

Men regelen om tillit gjelder vel like fullt for ham selv? Og mange med meg støtter Erna Solberg når hun ser seg lei på Hareides beskrivelser om hvor varme og solidariske venstresiden er; der har Erna full støtte i folkeflertallet, også langt inn i Hareides eget parti.

Hareide er en sosialist forkledd som kristelig. Offentlig og to ganger i fjor utfordret jeg ham ved å påstå at du kan ikke være kristelig og samtidig sosialist, - dertil er forskjellene for store. Ingen av gangene ville «mannen» svare meg eller forklare seg. Men plutselig har vi fått to streker under svaret: For et parti som tidligere alltid har tilhørt den konservative blokken, søker han å kuppe partiet til «venstre om» og, for alt jeg vet, vil han lykkes.

Da bare sier vi, lykke på reisen Hareide. Kanskje noen hjemme på Bømlo følger deg. Men ellers blir nok dette litt annerledes enn historien «om nissen som ville fra mannen flytte, men det ble ham til ingen nytte». For bak på dette «lasset» er der hverken nisse eller knapt noen andre som frydefullt ler. Kanskje bortsett fra den makt-besatte Jonas Gahr Støre; slik sett fortjener de to hverandre, like varme og prektige.

Mange nok har allerede gitt sitt besyv til denne merkelige mannen som synes «trollet» og/eller besatt, ja blendet, og mest av seg selv. Der er knapt mer å si fra meg om denne saken enn å avvente partiets egen dom.

Dan Odfjell, Samfunnsdebattant