Lammet og overdemokratiske, vi?

Av Dan Odfjell.

Det er iallfall mesteparten av Europas land, dette ifølge kronikken «Politikernes uutholdeligedumskap» 23/11/18 på Resett.no. Etter å lest kronikken må jeg si meg enig med forfatteren, Frank Bøhn Haug; han har rett i det meste, samt hans begrunnelse for hvorfor landene i øst-Europa ligger bedre an; også den er korrekt.

Enklest er det å vise til Sverige, de er både lammet og truet, på en og samme tid. Norge viser stygge tegn til å ligge ikke langt etter. I Europa er hovedproblemet EU med sin forfeilede innvandrings-politikk. 

La meg trå litt lett over det temaet idag, annet enn å si jeg er forferdet over vår såkalte borgerlige statsminister. Som tidligere marine-mann velger jeg å si at jeg savner hennes tilstedeværelse «på den nasjonale broen». For tidene er farlige og farvannet lumsk. Landet kan ikke da seile på autopilot.

Fregatten «Helge Ingstad» gikk ned med antatte kompetente folk på broen, en skandale i smul sjø og godt vær. Kanskje er dette symptomatisk, ikke bare for marinen, men for hele vårt utilstrekkelige militære forsvar. Samt mer, ikke minst feile eller manglende holdninger. Norge synes idag verre stillet enn i 1940. Problemet den gang var Arbeiderpartiets brukne geværs politikk. Vi hadde store vernepliktige styrker. Men disse ble ikke mobilisert av Nygaardsvold-regjeringen, for å si det enkelt. Skamfullt - som fortjente riksrett.

Jeg mobiliserer nå mot Marrakesh-traktaten som Erna Solberg synes å arbeide for, en FN inspirert avtale med alle de 40-50 muslimske landene solid på dens side... Samt EU-toppene, som implisitt aksepterer eller forsvarer Europa fremmed-invadert; langt farligere for oss det enn tysk Norges-okkupasjon. Signerer statsministeren den traktaten, som er oss nasjonalt skadelig og unødvendig, vil det bli hennes politiske bane og hennes historiske ettermæle, ja vanære.

Lammet og underdemokratisk er mitt svar, dvs manglende både Stortings- og folke-debatt.

Dan Odfjell, Samfunnsdebattant.