Utøya

Fra FMI og Nordpolen.

Olav Sæther har en liten artikkel på FMI der han skriver følgende:

Noen måneder etter 22/7 ble Jens Steklov Stoltenberg intervjuet av BBC, kan ikke huske alt, men merket meg denne uttalelsen: "ABB har tapt, vi har vunnet", jeg tror BBC-folka stusset litt på dette. Men her hjemme i steinrøysa er vel de fleste vant til at den mannen lirer av seg mye svada. Den offisielle fortellingen om 22/7 skal det helst ikke stilles spørsmål ved og opplysninger er hemmelighetsstemplet. Det rimer dårlig med at vi ble fortalt at vi skal svare med enda mer åpenhet og enda mer demokrati.

Noen vitner har sagt at det var flere skyttere på Utøya. Ferga, som er skuddsikker, stakk av, hvorfor? Noen sier den fraktet bort de andre skytterne og deres våpen. Ting tyder på at ABB hater Arbeiderpartiet og AUF, hvis han stelte i stand alt dette alene må han være verdens farligste terrorist, nest etter Steklov da, som bombet Libya.

Jeg tror ikke ABB var alene om dette og lurer på hva Steklov mente med "ABB har tapt, vi har vunnet". At ABB har tapt er vel klart, men hvem har vunnet? Kan noen svare på det? Slik denne saken er håndtert av det offentlige så er det bare nødt til å bli spekulasjoner og konspirasjonsteorier. Under rettssaken mot ABB satt det hele tiden noen eksperter og fortalte oss hva vi skulle tro og mene.

En ting som er sikkert er at Utøya-kortet ble utnyttet politisk til å skvise ut Sylvi Listhaug.

Olav Sæther

- - - - -

Under Olav Sæthers artikkel kommer vår venn Nordpolen inn med en god kommentar som jeg fikk lyst til å ta med. Nordpolen skriver følgende:

Takker for en god artikkel. Steklovs utsagn "ABB har tapt, vi har vunnet" gikk meg hus forbi, så takker for det. Nyttig å vite..

For å være ærlig fulgte jeg minimalt med på saken både da den pågikk som værst og i årene etterpå. Vel, litt skumleste jeg her og der, men jeg hadde allerede begynt å våkne såpass at for meg ble dette kun enda mer "bakgrunnsstøy". For PK folket så høres vel det både kaldt og kynisk ut, men det får stå sin prøve. Det èr ikke det altså. Tvertimot. Kulde og kynisme av en annen verden finner man derimot når man skraper bare bittelitte granne under den offisielle historien og forklaringen vi blir servert, både om dette og hint.

Vet ikke hvordan jeg skal formulere det så det ikke høres ut som jeg er helt psyko, men etter de første par dagene så følte jeg bare at dette var totalt fake fra ende til annen, for å oppnå en ønsket politisk effeft selvsagt. Og jo mer jeg har gravd i saken hos alternative kilder, jo mer fikk jeg bekreftet magefølelsen min.

Jeg har gått ganske langt ned i kaninhullet, og en som virkelig har dykket helt ned i det er bloggen Jostemikk. Han er vel en av de i Norge som uavhengig har granset Utøya mest og grundigst. Her får man rene ord for penga, uten alle lag på lag med løgner og "Smokescreens" vi hele tiden blir servert. Han skriver også veldig utfyllende og interessant om mange andre aktualle emner.

Man kan scrolle litt ned på siden hans for å finne tags med ulike emner. Her er direktelink til Utøya materialet. Bloggen hans anbefales på det varmeste å bokmerke og lese seg opp på!

Nordpolen