Kjøper unge influensere og betaler millionbeløp for troverdigheten

Fra Nettavisen - av Gunnar Stavrum.

Nettavisen har i flere artikler vist hvordan Oslo kommune har brukt millionbeløp på flere unge bloggere og Instagram-profiler for å late som de blir grønne og miljøvennlige. Hensikten er å påvirke barn og unge.

Problemet er at den konstruerte virkeligheten mangler troverdighet. Et av miljøforbildene har eksempelvis bare i løpet av det siste året foretatt fem lange flyturer utenlands og bidratt til CO2-utslipp tilsvarende 10 år med normal kjøring med en bensinbil.

Normalt er ikke en 17-årings reiseaktivitet en sak for Nettavisen.

Men som Årets YouTuber i 2017 og med 80.000 følgere på Instagram er han et forbilde for mange unge. Og som betalt miljøforbilde for Oslo kommune blir det relevant å påpeke forholdet mellom liv og lære hos influenseren.

Det viser også hvor kynisk og farlig det er av Oslo kommune å bruke millionbeløp på å kjøpe unge påvirkere.

Les mer i Nettavisen.