SC vs Ten4 - eller omvendt

Av Reddaksjonen. 

Det var nesten stille i det overfylte lille rettslokalet. Helt bakerst satt pressen klar med sine halslinser og teleobjektiver for å få med seg alle detaljer. Foran dem på tilskuerbenken hadde det samlet seg i et fargerikt, multikulturelt fellesskap som kun var der fordi de fikk penger fra NAV for å være til stede. Foran dem igjen var juriebenken. Ytterst til venstre ved vinduet satt LW og knurret lavt. Han likte å holde utkikk i tilfelle Mossad skulle dukke opp. Deretter satt de i rekke og rad: invernes, Negerkung, Nordpolen, Crytearia, Steve Olsen, Norvald Aasen, P54, Kenneth og de 8 ungene, Fredsriket, Snappe, m.fl. (Det blir for trangt om vi skal nevne dem alle). Ytterst til høyre ved utgangsdøren satt Lillemor med strikketøyet sitt. Hun likte å sitte nær utgangen, i tilfelle det skulle hende noe uforutsett.

Dommerpanelet bestod av to uhildede lagdommere: Den første var USA ekspert og ivrig Trump tilhenger; W. Kirkehøyden. Den andre var tidligere Thailandsfarer og førstekandidat for Demokratene; AmundIngvar. Begge kledd i svart kappe og med blond, krøllet parykk. Nå ventet man bare på at hoveddommeren skulle entre scenen.

Plutselig gikk døren til siderommet ved dommerpanelet opp og Kirkehøyden gav orderen: ALL RICE!

AmundIngvar reiste seg og ropte ut: Let the show begin! Please welcome the honorable, Spikeren!

Som en gaselle sprang Spikeren med lange, luftige hopp ut fra siderommet. Han var iført svart, tettsittende trikot, med matchende svart tutu som var overstrødd med sølvpaljetter. Over skuldrene bar han en lang svart kappe som foldet seg ut som en vinge i takt med hvert luftige hopp. I motsetning til lagdommerne, var Spikeren utstyrt med langhåret blond parykk, bare for å gjøre den luftige entrèen enda mer effektiv. Idet han nådde dommersete, gjorde han en trippel piruett, før han med tilnærmet perfekt nedslag satte seg grasiøst til rette i dommerstolen.

Reaksjonen lot ikke vente på seg. Både presse, tilskuere, jurie og lagdommere brøt ut i spontan applaus med jubelrop og begeistret plystring.

WOW! What an entrance, utbrøt Kirkehøyden, idet han holdt opp karakteren 9,9. AmundIngvar var imidlertid ikke like imponert, så han nøyde seg med 9,8. Men alt i alt måtte Spikeren si seg fornøyd med et slikt godt resultat.

- Thank you, sa han, idet han bukket og smilte til både publikum og meddommerne på hver sin side.
- Thank you! May God bless you all...

Plutselig grep Spikeren dommerkøllen og smalt den i bordet så hele forsamlingen skvatt til.

- Der traff jeg endelig den fordømte flua, tenkte Spikeren med et ondskapsfullt flir, idet han sa:

RETTEN ER SATT!

... Det ble muse stille i rettslokalet og hoveddommeren tok ordet:

- Da er vi klar til å ta fatt på denne ankesaken... Før inn den tiltalte!

Ten4 ble ført inn fra et siderom, eskortert av bitten og Charis. Det gikk et stille gisp gjennom rettslokalet da de lettkledde eskortepikene gled forbi juriebenken med sensuelle blikk, mens det hørtes et svakt "Wow!" fra dommerpanelet.

Ten4 var kledd i rød fotballcaps, hvit golfjakke, blå ridebukse og grønne tennissko for anledningen.

Hvorfor er du kledd slik, spurte dommeren mens han myste over brillene og bort på Ten4.

- Hvordan da? spurte Ten4.

- I rød fotballcaps, hvit golfjakke, blå ridebukse og grønne tennissko, repliserte dommeren.

- Det er ganske enkelt fordi jeg er en allsidig sportsentusiast, herr dommer.

- Greit... Men hva er det du holder i hendene?

- Det er golfkølla mi, svarte Ten4.

- Jeg forstår, sa dommeren, men den må jeg nok be deg legge bort, slik at det ikke påvirker juriens avgjørelse. Dessuten er det MIN kølle som gjelder i dette rettslokalet...

- Ja, selvfølgelig, sa Ten4 litt brydd idet han gjorde som dommeren sa.

- Så, min sønn, sa dommeren mens han foldet hendene foran seg på bordet og kikket bort på Ten4. Hva er det du er siktet for?

- Jeg er nok ikke din sønn Herr dommer, sa Ten4, og jeg aner heller ikke hva jeg er siktet for.

- Det første vet du lite om, sa dommeren, men nå skal vi ihvertfall forsøke å komme til bunns i det andre spørsmålet. Har du noe siste ønske?

- Siste ønske??? utbrøt Ten4 med nervøs stemme...

- Ikke det nei? Da noterer vi det, sa dommeren, idet han krysset av dagens første hjemmeseier på tippekupongen... Da går vi videre og ber aktoratet om å kalle inn sitt første vitne... 

Aktor reiste seg og kalte frem Dagmar Vonbråten. En liten rund mann med Cola-bunn-briller som det var snarere å skreve over enn å gå hele veien rundt.

- Vennligst ta plass i vitneboksen, sa aktor idet Dagmar gikk fram.

- Så, herr Vonbråten, hva synes du om den nyoppussede rettssalen min, spurte dommeren mens han myste over brillene.

- Nå er jeg dessverre langsynt, sa Vonbråten, så jeg har lett for å se forbi detaljene. Men når jeg ser nærmere etter må jeg si du har en helt unik sans for arkitektonisk design.

- Godt, sa dommeren, og krysset av enda en hjemmeseier på tippekupongen...

- Kan du så fortelle oss litt om deg selv? Hvem er du og hva arbeider du med?

- Selvfølgelig, herr dommer, sa Vonbråten, og fortsatte:

Jeg er et resultat av røykelovens far, Dagfinn Høybråten, herr dommer. Derfor er jeg også motstander av all form for røyk; det være seg tobakksrøyk og all animalsk røyk som røykelaks og røykt kjøtt i sin helhet. Dessuten er jeg sterkt imot røyktepper og røykesalonger.

Når det gjelder arbeid, innehar jeg en hemmelig stilling i brannvesenet. Jeg er nemlig ansatt som røykvarsler med magnetisk takfeste. Det er noe helt nytt og ganske revolusjonerende.

- Greit, sa dommeren... Så; nå må vi få vite hva du har å anklage Ten4 for?

- Svært lite, sa Vonbråten, idet han kikket nervøst bort på Ten4 gjennom de tykke Cola-brillene, mens Ten4 svarte med et tilfreds blikk tilbake.

- Jeg er bare innkalt som vitne jeg, fortsatte Vonbråten, men jeg vet ikke helt hvorfor. Dessuten er jeg i kraft av min stilling underlagt taushetsplikt, så jeg kunne ikke ha uttalt meg uansett, herr dommer.

Dommeren så ned på tippekupongen. - Jeg forstår, sa han, idet han krysset av en borteseier...

- Har du ellers noe å tilføre saken, Herr Vonbråten, spurte dommeren.

- Ja, herr dommer, sa Vonbråten og tok seg til hodet... - Jeg har dårlige batterier...

- Hæ? Du er røykvarsler og har dårlige batterier? spurte dommeren undrende...

- Nei, nei, det er høreapparatet, repliserte Vonbråten raskt. Jeg hører nesten ikke hva du sier, herr dommer.

- Det skal du være glad for, sa dommeren, og gav Herr Vonbråten avskjed på grått papir.

Dommeren vendte seg nå til Ten4's forsvarer... - Og hva har du å si for deg selv?

Herr Tangen reiste seg i strak giv akt. De lange røde krøllene falt naturlig ned på skuldrene, mens det selvspikkede, rosemalte slipset utgjorde et bevisst forstyrrende blikkfang.

- Jeg taler ikke for meg selv, herr dommer. Det er Ten4 jeg står som representant for, og ut fra hva jeg kan se, har ikke aktoratet noen sak i det hele tatt. Derfor anbefaler jeg at saken henlegges. Hvis ikke, kommer jeg til å saksøke ræva av aktor, sa Herr Tangen og satte seg.

- Jasså, så du er ute etter ræva til aktor? spurte dommeren idet han krysset av en usikker uavgjort på tippekupongen. - Da er det notert...

Dommeren rettet seg opp og lot blikket gli utover i rettsalen. - Er det ellers noen i denne sal som har noe å anklage Ten4 for, spurte han, mens det glittret i sølvpaljettene som dekket den svarte trikoten med matchende tutu. 

Det ble helt stille i rettsalen, før Lillemor brøt tausheten:

- Meh... Han har mobbet meg litt noen ganger da... Ikke at det betyr så veldig mye, altså, men nå vet dere det.

- Stemmer dette? spurte dommeren og så strengt ned på Ten4.

- Ja, herr dommer. Lillemor er en jødehatende konspirasjonsteoretikker. Har du ikke fått med deg det, din stut?

Dommeren løftet på brillene med et overraskende blikk. - Jasså, så du mener jeg ligner en Cowboy?

Nå ble knurringen nede ved vinduet ble merkbart høyere. Plutselig reiser LW seg og roper: - FALSE FLAG! DET FINNES IKKE JØDER!

Samtidig blir det store uroligheter og høylytt krangling blant Kenneth's 8 unger på grunn av uenighet om fordelingen av karameller. - Det er jaffallt ikke min skyld, sier Kenneth idet han fortvilet forsøker å roe ned gemyttene.

- ÅRDER, ÅRDER, skriker dommeren idet han slår kølla i bordet. - Og hvem er det som henger i gardinene der bak?

- Beklager, herr dommer, sier Kenneth med et unnskyldende smil. - Det er minstejenta som leker seg litt. Jeg skal få henne ned.

Urolighetene sprer seg nå til hele tilskuerbenken. Pressefolkene setter telelinsene i halsen, det fargerike, multikulturelle fellesskapet snakker høylytt i munnen på hverandre på et språk som ingen forstår. Juriemedlemmene krangler seg imellom fordi Lillemor har tatt strikketøyet med seg og forlatt lokalet, mens LW har fått panikkangst fordi han mener Mossad nå er på vei.

Kirkehøyden som er en av lagdommerne rister oppgitt på hodet idet han utbryter; - Det går til Helvete! Herr Tangen reiser seg umiddelbart og sier; - Jeg protesterer! Jeg tror nemlig ikke det finnes noe Helvete. AmundIngvar som er den andre lagdommeren slår knyttneven i bordet: - Er det ingen av dere forbannede idioter som har lært folkeskikk og respekt? Hadde dere vært ombord på en båt, ville jeg sendt dere ut på planken hele gjengen!

- ÅRDER, ÅRDER, ÅRDER, skrek dommeren og slo kølla i bordet så det sang. Slagene gikk som hakka møkk gjennom det nyoppussede rettslokalet og litt etter litt legger urolighetene seg.

- Da har jeg kommet fram til en avgjørelse i denne sak og retten sier følgende:

Siden anklager tok strikketøyet med seg og forlot lokalet, kan retten ikke framlegge noen konktete beviser mot Ten4. Retten velger derfor å henlegge saken, men dømmer likevel Ten4 til 14 dagers karantene på den eksklusive Spikers Island, siden han tråkket over grensen ved å kalle dommeren for en "stut" (jfr "Cowboy"). 

RETTEN ER HEVET!

Alle de 3 dommerne reiser seg og Kirkehøyden roper nok en gang: ALL RICE!

Hoveddommeren gjør deretter 2 raske piruetter, før han med luftige hopp forsvinner ut i siderommet hvor han kom fra. Deretter høres det singling av glass som knuses...

Fantastisk, utbryter de 2 lagdommerne, mens både de og resten av salen avslutter det hele med begeistret applaus...

Reddaksjonen

Protokollført av Spikeren, 18 april, 2020.