Hovedoppgaven, å kjøre Norge i grøften?

Av Dan Odfjell. 
 
Ja, retorisk er det spørsmålet som må stilles til den middelmådige Erna Solberg-regjeringen som nå fremhever seg meget dårlig, sågar i det å administrere selve Kina-virusets vaksineprogram. En viktig sak for folk flest for tiden. 

Det snakkes og bløffes, men opp mot USA og andre land er Norge en desidert sinker. Som et lite land men med et enormt byråkrati skulle man tro vi skulle vært en vinner. Men Norge vagger som en elefant på leirføtter, vanstyrt. Kanskje det enkle svaret er at vi er over-byråkratiserte og/eller nå ligger dårligere an enn EU i vaksine- sammenheng. 

Jeg ble selv vaksinert i forrige uke her i Chile og er imponert over at dette relativt fattige landet effektivt kommer bedre ut enn søkkrike Norge. For utenfor en enkel vaksine-stasjon behøvde jeg ikke engang å gå ut av bilen, men etter identifikasjon fikk jeg sprøyten i armen bare ved å åpne bil-vinduet og brette opp skjorten.
 
Det beste landet i verden angivelig å etterligne, iallfall i Corvid vaksine-sammenheng, er Israel. På document.no 1/3/21 var overskriften: «Danmarks statsminister besøker Israel for å lære, Erna holder seg hjemme». Østerrikes forbundskansler gjør det samme som Mette Fredriksen - for dette er et brennhett tema for den ganske verden for tiden. Men overmodige frekke Norge vet vel alt allerede. 

Eller, er saken heller om ikke på noen måte å anerkjenne Israel, det lille beundringsverdige og eneste demokratiet i hele den totalitære og skumle islamistiske verden? Jeg mener, etter at sistnevntes 40 land «hjalp» Norge til et sete i FNs Sikkerhetsråd? Jeg bare spør, lukter ikke dette stygt som en av Norge uverdig handlemåte?
 
Men kanskje er dette bare nok et eksempel på generell overmodighet og en dekadense innen dagens regjeringen. Som nå utmerker seg som spurven i tranedans i Sikkerhetsrådet, hvorfra vi kun «belønnes» med kostnader og problemer, tusen takk Erna Solberg. 

Men for UDs karrierepolitikere er dette store og skattefrie muligheter til et liv i relativ luksus. Hele verden, bortsett fra nordmenn (som ikke blir fortalt sannheten grunnet de tildekkende riksmediene), vet at Norge «kjøpte» seg innpass hos FN ved denne, samt i andre sammenhenger, som ved WHO-tilfellet. Men «diplomatisk» smiles det bare megetsigende av Norge i den store verden. 

Hvor jeg enn er, unngår jeg å opplyse at jeg er norsk. Jeg skjemmes av norsk politikk. Og av en meget oppblåst norsk utenrikstjeneste bestående mest av snobbete dårer.
 
Dan Odfjell, Samfunnsdebattant

Kommentarer