Postkassen

Av Ten4. 

Aforismer og anekdoter i overført betydning om en postkassemetafor.

Det finnes et veldig antall måter å formidle beskjeder på. For ikke å gå i detaljjungelen, så er de aller viktigste gjennom tidene:

Røyksignaler, Gjallarhorn, telefon, Post-it, kurer, kurer med hest, brevdue, vardebrenning, speakers corner, telegram, rørpost, morse, 2-veis AM radio, krypteringskoder, walkie talkie, brev, telex, telefax, div messengers, emojies og epost.

Kanskje ikke i den rekkefølgen akkurat. Alle har hatt stor betydning for samfunnet.

Vi har kommet langt innen kommunikasjon, men har fortsatt brev laget av skog. Og brevet blir pakket inn i raffinert skog. I forrige årtusen var det snakk om det papirløse samfunnet. Noe som aldri inntraff.

Data-utstyr er også pakket inn i skog. Men papp-skog og brev-skog er jo ikke det samme i denne sammenheng.

Systemet er utdatert, og bør snart avvikles helt. Rekk opp hånden den som forventer noe positivt i postkassa? Kjærlighetsbrev, gavekort fra naboen eller en vennlig takk for at du hjalp den gamle dama over gata?

I beste fall ligger der ikke en bråte uventede fakturaer der.

Resten er søppel som fyller opp en annen kasse, nemlig bossdunken for papir.

Det hjelper ikke å reservere seg mot uønsket spam. Det er investert mye penger i spam.

Min postkasse er vandalisert av de som knuger og med muskelkraft «skrur» gratisavisene ned i kassa, slik at den er bulkete og lokket har gått av hengslene. DU SKAL HA DENNE POSTEN!!

Som ikke egentlig er post, men bortkasta skog.

Postkassestativet er felleseie, ergo trenger det ikke vedlikeholdes, så det ser ikke ut i halvmåneskinn. Det skal bare romme kassene. Dette er stortinget. Enfunksjonskonstruksjon. Bygget skal kun inneholde tomgods.

Ingen ser seg tjent med å gjøre dugnad (de folkevalgte) for å pusse opp rakkelverket, for hva får man igjen?

Anonyme lapper fylles opp i postkassen:

  • Feil farge på taksteinene din dust.

  • Erru helt mongo, med hvite vegger? Jeg vil ha lyseblå.

  • Hvorfor ventet du ikke, for jeg hadde tenkt å skifte steinene din nisse.

Yeah right!

Man måtte i så fall sendt ut nabovarsel med «hvilken farge vil din husstand ha på vegger/tak»?

Svar:

  • Rosa/hvit

  • Hvit/blå

  • RAL9002/ RAL7032

  • Gul/svart

  • Rød/lilla

  • Blå/grønn

Kassene som henger der, har også kun en funksjon: Å inneholde spam og fakturaer. Dette er politikerne. Og spam’ en er hjertesakene deres som de prøver å spre som bøndene sprer siloinnholdet på jordene om våren. Den ene saken mer ubetydelig enn den andre.

De viktige sakene berøres ikke av yrkesbroilerne.

Fakturaene er hva de koster samfunnet. Det blir dyrt når de skal forvalte samfunnet med rådighet over 1300 milliarder ++, når de ikke en gang kan bruke kalkulator. Kuleramme blir også noe i overkant komplisert for dem stakkars lattedrankere. Det må i så fall kun være 2 kuler i ramma.

Hva skal man si om profesjonelle politikere? Jeg vil ikke ha dem, for hva betyr det?

Det betyr at du trenger bare å trykke start, så prater de tøv på inn- og utpust helt til de får kjeven ut av ledd, eller at du trykker på nødstoppen, og finner exit. Kommer det gakkende gjess forbi som gakker høyere enn dem, så skrur de opp volumet. Dette fordi det er så UTROLIG interessant det de har å si, at alle MÅ få det med seg. De frøser ut spytt av munnen i sin iver etter å spre sitt meningsløse budskap, så det er best å holde avstand.

HELE…HELE (jeg skrev det to ganger) sandkassa med 169 representanter består av sånne.

Tomsingene på tinget (dårehuset), er totalt fraværende når det gjelder post vi ønsker i postkassa, og er svært relevant når dårlige nyheter formidles. Hva med å f.eks. fjerne personbeskatningen 100% på lønn, trygd og MVA? Det kan dere vedta uten å gjøre Norge fattigere. Snarere tvert imot så ville det ha en voldsom positiv spiraleffekt for alt og alle.

De er ikke bare ubrukelige i alle fag og tema, men også som politikere, og likevel ser de hånlig ned på fagfolk og stort sett alle som ikke er i den indre bedritne krets. Selv lokalpolitikere i små kommuner på Vestlandet har dette arrogante draget over ansiktet hver gang de må slippe til menigmann. De bare ER bedre enn oss.

Samtidig prøver de å normalisere seg selv. Det grelleste eksempelet er Bollestad som hopper sekkeløp. De gjør selv slike livsfarlige stunt for å få beholde sin posisjon. For hva skulle vi gjort uten dem? Lederne? Når de entrer et rom, så virker en person som et dusin personer på en rød løper.

De tomme tønner lager mye rammel og ulyder.

Erna Solberg ble spurt om den løgnaktige NTB-meldinga om at grensepolitiet i Texas bruker pisk mot melaninrike.

Svadaen og selvfølgelighetene tøt på naturlig vis ut av kjeften hennes uten å vite hva saken handlet om.

  • Vi må behandle folk humant.

De sier aldri:

  • Jeg vil ikke uttale meg om saker jeg ikke har satt meg inn i. Som f.eks. klimaskandalen.

Nå er plutselig Ozon-laget på moten igjen. Pelskledde figurer i Antarktisk kan få solstikk.

De formaliserer lover og regler, som de selv ikke forstår, og som de vurderer ikke gjelder dem. De er alle konger som er for viktige for kritikk. Riksrevisjonen ble stanset da de ville granske stortinget. Klart en konge trenger ingen gransking? 169 konger pluss kongelig administrasjon.

Da har riksrevisjonen ingen misjon.

Postkassa Støre har lovet høyere skatter og avgifter, og det måtte jo belønnes med en statsministerjobb.

Kommentariatet kaller disse menneskene for smarte, velutdannede og dyktige.

Det kan man også si om psykopater i ledelse, diktatorer og allehånde uvettige professorer.

Kim Jong-Un for eksempel.

Han er så smart at han klarer å få 25 millioner mennesker til å tilbe han som en avgud.

Han er så dyktig at hans posisjon aldri har vært truet. Man må bare være hensynsløs nok, og sette seg selv først. Han sto på landets snødekkede høyeste fjell, i lakksko. Alle i landet bukket og skrapte og trodde på dette. «Mannen som ser på ting» var på fjellet. Galten som blir andpusten av å gå 10 meter, som Tucker Carlsson meldte fra Pyongyang under møtet med Trump.

Han er utdannet i Bern/ Sveits, som antagelig matcher Støres kostskoleopphold i Paris, og sistnevnte er jo intelligenserklært av GHB.

Disse tingene er irrelevant, fordi det VI ser etter hos politikerne, er stort sett:

  • Moralsk kompass

  • God dømmekraft

  • Prioriterer de viktige sakene

  • Gir folket personlig frihet i stedet for detaljstyring

  • Verner om landets verdier, og sikkerhet

  • Setter folket som har valgt dem, før andre lands borgere

  • Åpenhet og redelighet i stedet for (i beste fall) skjulte krumspring som ikke tåler sollys

  • Hardtarbeidende der målet er å forbedre landet til beste for folket, ved sin maktutøvelse

Disse kvalitetene blir sjelden nevnt av de som tar rollen som bedrevitere og eksperter i media.

Du får nesten alltid det motsatte av det jeg listet opp, så spørsmålet blir: Trenger vi dem? Disse er jo garantister for at vi ikke får det som forventes?

Jonas Gahr Støre har etter valget uttalt at han skal redde verden. Norge er ingenting for en variasjon av Peer Gynt som han. Verden intet mindre, og han skal gjøre det. Verden først, Norge sist.

Hybris glimrer ikke med sitt fravær her. Får vi Støristan? Det er sånn jeg forestiller meg det engelske aristokratiet på 1700-tallet var. Støre hadde glidd rett inn som den adelsmannen han er, i praksis.

En ekstrem arroganse overfor allmuen og en pervers selvsentrering og oppførsel langt over grensen for dekadent opptreden.

Støre bedriver en nesten ubeskrivelig hylling av sitt ego og kompetanse, når vi vet at dette bare er saksbehandlerne til EU. Det eneste Støre kan gjøre, er å svi av penger i samme stil som Solberg har gjort i åtte år. Intet mer. Om kort tid er de ikke lenger passivt medlem av sikkerhetsrådet en gang, som de har lagt all prestisje og våre penger i.

Han kunne like gjerne sagt at han alene skal redde solsystemet, uten at det ble mer realistisk og troverdig, for han vet at han aldri blir stilt til ansvar for sine uttalelser med dagens logrende medier. Venstresidens dvergpudler.

Som jeg sa i begynnelsen: «Systemet er utdatert, og bør snart avvikles helt.»

Vi får ikke folk som kan noe. Noen som ser seg selv ransakende i speilet før de gakker på.

Folk som ikke egentlig trenger jobben, er de vi faktisk trenger.

Folk som ikke er høyt hevet over alle andre og som er sterkt narsissistiske. Som Helge Lurås sa om Erna Solberg da de satt og ventet på å slippe inn i NRK studioet:

  • Hun så på meg med et hånlig blikk.

Jeg har selv opplevd det bl. a. i befatning med en ledende representant før Høyre i forbindelse med en sak i kulturlivet i kommunen jeg bor i. Jeg sa rett ut at han burde jekke seg ned et par hakk. Du er utbyttbar.

Dette var 1 til 1 samtale (og han ble byttet ut ved neste valg).

I et annet tilfelle på et fly. En kjent FrP politiker som skulle ut av flyet hadde vondt for å skjule forakten han hadde overfor meg og andre passasjerer. Han så ut til å mene at han skulle ut først i egenskap av hvem han er. Å stå i kø var langt under hans opparbeidede verdighet som stortingspolitiker.

De klarer ikke helt å skjule denne dyptsittende ringeakten for velgerne, når kameraet er avslått.

«Nå er det vanlige folks tur»! Det er kode for: Regn med å bli flådd så lenge vi sitter.

Jeg betakker meg! Her trenger vi autonomi.

PS!

Flua på veggen melder fra kontoret på Youngstorget i stalinbrakka:

-Jeg tror dette, med forbehold, kan være en positiv nyhet eller en dårlig nyhet. Det kan selvsagt også, derav forbeholdet, være stikk motsatt.

- Men Jonas, du greier vel være litt mer upresis enn det?

- Kjeften på ‘rei. Jeg gjør mitt beste. Hvem er DU?

- Din nestleder vel?

- Åkei Kjersti, eller heter du Martin Kolberg?

- Jeg heter Hadia.

- Hva så, forventer du medalje fordi du kom fram til det? - Uansett stoler jeg ikke på den gjengen i nominasjonskomiteen. De er for lavt utdannet.

- Men jeg sitter jo der?

- Ja nettop my point exactly. Eller som vi sa på skolen: Bon point.

- Du får det som du vil i komiteen som vanlig Jonas kjære.

- Snøft! Disse dilettantene burde stemt på meg.

- Vi stemte på AP

- Holder ikke! De må stemme på meg. Og jeg syns også vi skal erklære unntakstilstand og underordne stortinget under SMK som en ren regjeringsavdeling, for ellers er jeg redd vi må tåle kakling, og det gidder jeg bare ikke. Og hva er det med disse raringene i AUF? Jeg har jo ikke tid til sånne.

- De jobber for deg.

- Skulle bare mangle, men jeg syns av og til, eller fra og til, at det blir for dumt når de stjeler våre saker, frekke som de er.

- Mer kaffe? Kanskje med en ørliten cognac?


Kommentarer