Hun er første kvinne som toppsjef i NRK

Fra Vårt Land
Foto: Tuva Skare. 
Tipset av Kirkehøyden. 

– Jeg har ingen ønsker om at publikum skal merke så mye til meg. 

For første gang har NRK fått en kvinne som sjef. Vibeke Fürst Haugen vil lage bedre TV-gudstjenester, men synes NRK leverer bra på innhold om livssyn og religion.

– Hvordan lyder paragrafen i NRKs vedtekter om religion og livssyn?

– NRK skal gjenspeile Norges religiøse arv og mangfoldet av livssyn og religioner i Norge.

– Hvordan synes du NRK oppfyller oppgaven i dag?

– Vi jobber med å utvikle vårt tilbud innenfor dette området. Det er til diskusjon og debatt innimellom, men jeg opplever at vi leverer bra.

– Hvordan kan dere gjenspeile mangfoldet av livssyn og religion bedre?

– Tidligere i uka var det jo id, som vi feiret med «Festen etter fasten». Det er et tilbud vi ser treffer veldig bredt. Jeg er ikke muslim, men har veldig stor glede av å bli kjent med hvordan muslimer feirer sin høytid.

– Hvorfor har NRK valgt å prioritere og bruke tid på programmer som «Festen etter fasten»?

– I tillegg til å speile det religiøse mangfoldet i Norge skal vi også være en fellesarena for alle som bor i Norge. Vi skal være en arena som er raus og mangfoldig, som skaper forståelse, og hvor man kan bli bedre kjent med hverandre.

– Jeg synes det har vært noen veldig fine morgenandakter. Jeg er ikke fast lytter, men jeg er stolt av at vi tilbyr morgenandakter som speiler bredere enn man først kunne tenke seg.

– Hvordan vil du formulere ditt eget livssyn?

– Jeg er ikke medlem av Den norske kirke, men jeg tror det finnes noe som er større enn oss.

Les hele intervjuet på Vårt Land

Kommentarer