Den som seirer

Av Øivind Andersen. 

«Den som seirer.» Åp 2, 7 m/flere... 

Syv ganger taler Herren dette ordet til menighetene. Syv ganger knytter han et særskilt løfte til det.

Alle disse løftene gjelder hver den som seirer. Alle er de budskap til alle menigheter til alle tider.

Det kan være verd å se hva disse løftene sier oss.

«Den som seirer, ham vil jeg gi å ete av livsens tre, som er i Guds Paradis.» Åp 2, 7.

«Den som seirer, skal slett ikke skades av den annen død!» Åp 2, 11. Den annen død er den evige fortapelse.

«Den som seirer, ham vil jeg gi av den skjulte manna, og jeg vil gi ham en hvit stein og et nytt navn, skrevet på steinen, som ingen kjenner uten den som får det!» Åp 2, 17.

Hvit stein betyr frifinnelsesdom, likesom sort stein betyr dødsdom. Uttrykkene er hentet fra rettspraksis i Lilleasia. Den som seirer, blir altså frikjent på dommens dag.

«Den som seirer, og som tar vare på mine gjerninger inntil enden, ham vil jeg gi makt over hedningene, og han skal styre dem med jernstav likesom en knuser leirkar, således som og jeg har fått det av min Far, og jeg vil gi ham morgenstjernen!» Åp 2, 26–28.

Her siktes til det som fortelles om Herren i Salme 2. Han skal knuse hedningene med jernstav, som en pottemakers kar skal han sønderslå dem. Den jernstaven er korset på Golgata. På det knuste Herren fiendens makt. Og han overvinner dem med evangeliet. Den som tar vare på hans gjerninger, det som er gitt oss i frelsen, han får vinne hedningene for Gud, og jernstaven som han knuser dem med, er evangeliet om Jesus. Dette er billedlig tale som uttrykk for at Jesus har seiret, og gjennom sitt ord drar frem fra seier til seier.

Den som seirer, får den store forrett og velsignelse å være i denne Herrens tjeneste.

Han får også morgenstjernen, håpet om den evige salighet.

Kommentarer