Den trange porten

Av Øivind Andersen. 

«Da skal I begynne å si: Vi åt og drakk for dine øyne, og du lærte på våre gater! Og han skal si: Jeg sier eder: Jeg vet ikke hvor i er fra; vik bort fra meg alle I som gjorde urett!» Luk 13, 26–27

Det alvorligste av alt det som Jesus har sagt oss, må vel være at så få mennesker blir frelst.

Visstnok hevder mange at Jesus ikke har gitt noe direkte svar på spørsmålet om det er få som blir frelst. Men det er nettopp det han har!

Han kommer også inn på det i bergprekenen. «Gå inn gjennom den trange port! For den port er vid og den vei er bred som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. Men den port er trang og den vei er smal som fører til livet, og få er de som finner den.» Matt 7, 13–14.

Derfor gjelder det å stride for å gå inn gjennom denne trange porten. [Luk 13, 24]

Porten er trang, ikke fordi det er trangt hos Jesus, men fordi vi får ikke med oss synden og det gamle menneske inn i himmelen! De som skal gå inn gjennom den trange port, må omvende seg.

Istedenfor å gjøre det, slår mange seg til ro med å være religiøse. De søker Gud på sin egen måte. De går og hører Guds ord og tar del i nattverden. Men de omvender seg ikke. De forlater ikke sin egen vei for å gå inn på det som Jesus kaller den smale vei.

En dag skal alle disse møte Jesus, og han kommer til å si til dem: «Jeg vet ikke hvor I er fra.» Da skal de svare: «Vi åt og drakk for dine øyne.» Det er jo bokstavelig hva de har gjort i nattverden. Vi gikk og hørte ditt ord. Men Jesus kommer til å svare: «Jeg vet ikke hvor I er fra. Gå bort fra meg, I som gjorde urett!»

Slik går det med alle som ikke har lært Jesus å kjenne og er kjent av ham!

Derfor gjelder det å vende om i tide og la seg frelse. Da blir du en av dem Jesus kjenner som sine.

Kommentarer