Gled dere i Herren

Av Øivind Andersen. 

"Gled dere i Herren alltid! atter vil jeg si: Gled dere!" Fil 4, 4

Dette er da umulig, innvender mange kristne. Jeg kan ikke alltid føle meg glad.

Noen sier at det er så å si ukjent for dem å føle glede. Det er alltid anklage, dom i samvittigheten, bekymring for fremtiden og mye annet som gjør det mørkt for dem. De kommer til kort i nær sagt alle ting, og vet mange ganger verken frem eller tilbake. Da virker det underlig å høre at en alltid skal være glad!

Sannheten er at vi som er kristne formanes til alltid å være glade!

Det står ikke bare en enkelt gang, men går stadig igjen i Guds formaninger til oss.

Det viser at å glede seg i Herren må være noe ganske annet enn å føle seg glad. Det viser også at her er det noe Gud ber oss om å gå aktivt inn for. Det er noe som det er mulig for oss å gjøre noe med!

Hva er gleden i Herren?

Du får lov å si til deg selv: Jeg står ren, fullkommen, rettferdig for Gud og syndfri i Jesus nå i denne stund! Nå mens jeg går her nedtrykt og gledeløs, gleder jeg meg over at jeg står like ren for Gud i dette øyeblikk, som f. eks. Johannes og Paulus gjorde det. Jeg kjenner både angst og frykt. Ikke minst er jeg redd for å dø. Allikevel har jeg rett til, nå midt i dette, å glede meg over at jeg hører Jesus til, fordi det kommer ikke an på mine gjerninger, men på hans gjerninger, at jeg får tilhøre ham. Jeg kan glede meg over at han hører min bønn; for det er ikke spørsmål om min verdighet eller om jeg fortjener å bli hørt, men om Jesu navn. Jeg kan, her og nå, bruke Jesu navn som gir meg adgang til Guds trone, fordi dette navn gjelder i himmelen.

Jeg kan også vite at om jeg skulle dø i denne stund, har det ingen ting å bety hva jeg føler eller om jeg er redd; for Jesus kommer og møter meg i døden, fordi han har tatt bort min synd, og hvert øyeblikk, dag og natt, er jeg fullkommen for Gud i ham.

Slik skal du bruke Guds ord og løfter!

Kommentarer