Frykt ikke, for jeg er med deg

 Frykt ikke, for jeg er med deg. Jes 41, 10

For et vidunderlig løfte! Bare dette ene ord fra Gud burde kunne fordrive all frykt fra de troendes hjerter.

Frykt er en almen og forferdelig lidelse, og som all annen lidelse er den en av syndens følger. Før syndefallet var frykt eller redsel ukjente begreper. For å kunne frelse sine barn fra denne lidelse sier Gud igjen og igjen: «Frykt ikke!»

Da jeg var liten var jeg forferdelig mørkredd, og det hendte ikke så sjelden at far, etter mørkets frembrudd, ba meg hente ett eller annet der ute i mørket. Han sa ofte: «Vær ikke redd, gutten min, der er ingen fare». Hans ord maktet ikke å befri meg fra redselen. Men når han tok meg i hånden og sa: «Vær ikke redd, jeg skal gå med deg», da var all frykt feiet vekk. Med far ved min side kunne jeg gå hvor som helst, uten å være redd.

Er det ikke nettopp slik Gud, vår himmelske Far, handler med oss idet han hvisker inn i vårt øre: «Frykt ikke, for jeg går med deg!» «Jeg styrker deg, og hjelper deg og holder deg oppe med min rettferds høyre hånd». Jesus gjentar dette løfte og understreker det: «Mine får hører min røst, og jeg kjenner dem, og de følger meg, og jeg gir dem evig liv, og de skal aldri i evighet fortapes, og ingen skal rive dem ut av min hånd. Min Far som har gitt meg dem er større enn alle, og ingen kan rive dem ut av min Fars hånd, jeg og min Far, vi er ett.» (Joh. 10, 27-30.) Idet han gir disiplene ordre om å gå ut i den mørke, onde verden med evangeliet sier han: «Og se! Jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!»

Vær ikke redd hva enn der skjer, Gud skal bevare deg. Amen!

Kommentarer