Hva gjorde Herren på Skjærtorsdag?

Av Spikeren. 

I følge de synoptiske evangeliene innledet solnedgangen på skjærtorsdag påsken. Senere denne kvelden vil Herren feire påskemåltidet med disiplene sine. Vi bør være oppmerksomme på at det usyrede brødet Jesus vil ta i sine hender, kalles «trengelsens brød». Skriften sier: Du skal spise [påsken] med usyret brød, nødens brød - for du dro ut av landet Egypt i hast - for at du alle dine livs dager skal komme i hu dagen da du drog ut av landet av Egypt (5Mos 16:3).

Dette er virkelig en lidelses kveld for Jesus. Det skjer mye ved den siste nattverden som er symbolsk for våre menneskelige svakheter og syndige tilbøyeligheter, men takk være Gud, tar han dette "plagens brød" vi deler ut til ham og løfter det til ære for hans kropps og blods sakrament. .

Før du blir for kritisk til de tolv, husk at vi kan være som dem på mange måter. Ha det i bakhodet når du leser gjennom kommentaren nedenfor; En stor del av det jeg har skrevet om apostlene gjelder oss også. De er faktisk vi og vi er de; og Herren elsket oss alle inntil enden.

Så la oss på skjærtorsdag undersøke hendelsesforløpet. Det illustrerer ganske godt hvorfor Herren måtte dø for oss. Vi vil se hvor oppriktig Herren er om denne siste nattverd, hvordan han går inn i den med en intens kjærlighet til sine disipler og et ønske om at de skal gi akt på det han prøver å lære dem. Vi skal imidlertid også se at de viser en katastrofal uoppmerksomhet og en forferdelig mangel på omsorg for Herren.

KOMMENDE SKYER – Jesus vet at hans time er kommet; dette vil være hans siste måltid. Judas har allerede konspirert og blitt betalt for å overlevere ham. Skriften sier: Før påskehøytiden visste Jesus at hans time var kommet. Han elsket alltid de som var hans egne, og nå ville han vise dem dybden av sin kjærlighet. Djevelen hadde allerede fått Judas, sønn av Simon Iskariot, til å utlevere ham (Johannes 13:1). I den samlende stormen planlegger Jesus altså sitt siste måltid, som også vil være den første hellige messe. Han sendte to av disiplene sine og sa til dem: «Gå inn i byen! Der vil dere møte en mann som bærer en vannkrukke. Følg ham, og der han går inn, skal dere si til mannen i huset: Mesteren spør: Hvor er rommet der jeg kan holde påskemåltid med mine disipler? Da skal han vise dere en sal ovenpå med benker og puter, ferdig til måltid. Der skal dere stelle i stand for oss.» (Mark 14,13-15)

OMSORG – Denne siste kveldsmaten er åpenbart viktig for Jesus. Lukas skriver ned disse inderlige ordene: Og han sa til dem: "Jeg har lengtet inderlig etter å holde dette påskemåltidet med dere før jeg lider. For jeg sier dere: Aldri skal jeg spise det mer før det har fått sin fullendelse i Guds rike." (Luk 22,15-16).  Ja, dette vil være et veldig spesielt øyeblikk for Jesus.

KOSTBAR NATVERD – Jesus sitter ved bordet og skal nå feire den hellige nattverd for første gang – men det skal bli en kostbar nattverd. Han har allerede mistet mange disipler på grunn av det han lærte om nattverden (jfr. Joh 6:50ff). Etter innvielsen ved denne siste nattverd/første messe, ser Jesus inn i begeret på sitt eget blod, som snart skal utgytes, og deler ut sin egen kropp, som snart skal overleveres. Dette er ikke bare et ritual for ham. Hver prest før Jesus har ofret et offer som er forskjellig fra ham selv (vanligvis et dyr, noen ganger en drikkoffer), men Jesus, den store ypperstepresten, vil ofre seg selv.

SAMARBEIDSMEDDELELSE – Under måltidet reiser Jesus seg og bøyer seg for å vaske disiplenes føtter. Han instruerer dem til å se i denne handlingen en modell for dem som vil samarbeide med ham i enhver fremtidig tjeneste. Johannes skriver det slik: Han reiste seg fra kveldsmaten og tok av seg de ytre klærne. Han tok et håndkle og bandt det rundt livet. Så helte han vann i en skål og begynte å vaske disiplenes føtter og tørke dem med håndkleet han var omgjort med (Joh 13:5).

Jesus lærer da disiplene: "Forstår dere hva jeg har gjort for dere? Dere kaller meg mester og herre, og dere gjør det med rette, for jeg er det. Når jeg som er herren og mesteren, har vasket deres føtter, så må også dere vaske hverandres føtter. Jeg har gitt dere et forbilde: Slik jeg har gjort mot dere, skal også dere gjøre. (Joh 13,12-15) Bare noen øyeblikk fra nå vil vi se dem vise en fullstendig ignorering av det Jesus nettopp har prøvd å lære dem.

HJERTELØS FORBRYTELSE – Tilbake ved bordet etter å ha lært dem at de må vaske hverandres føtter, blir Jesus plutselig urolig i ånden og sier: Sannelig sier jeg dere, en av dere kommer til å forråde meg (Joh 13:21). Dette forårsaker et opprør blant apostlene, som begynner å spørre: "Hvem kan det være?" Mens angsten øker, gjør Simon Peter tegn til Johannes og sier: «Spør ham hvem han mener». Johannes lener seg tilbake mot Jesus og spør ham: "Herre, hvem er det?" Jesus svarer: «Det er den jeg vil gi dette stykket brød til når jeg har dyppet det i fatet.» Så dyppet han brødet og ga det til Judas Iskariot, sønn av Simon. Så snart Judas tok brødet, gikk Satan inn i ham. "Det du skal gjøre, gjør raskt" sa Jesus til ham (Johannes 13:24-30).

FORVIRRENDE KONKURRANSE – Mens Judas tar en bit brød og drar ut i natten, prøver ingen en gang å stoppe ham! Til tross for at Jesus tydelig har identifisert sin forræder, reiser ingen seg for å blokkere døren eller ytrer til og med et ord i protest. Hvorfor ikke? Lukas gir svaret: Det oppsto en strid blant dem om hvem av dem som skulle regnes som den største (Luk 22:24). De burde være bekymret for Jesu velferd, men i stedet krangler de om hvem av dem som er størst.

Hvor forvirrende! Hvor forferdelig! Men er det ikke vår historie? Altfor ofte er vi mer opptatt av vår egen velferd eller status enn av noen lidelse i Kristi legeme. Så mye som er kritisk forblir uten tilsyn på grunn av dette. Jesus er nettopp ferdig med å lære apostlene å vaske hverandres føtter, og det neste er at de krangler om hvem av dem som er størst. Jesus minner dem tålmodig om at hedningenes konger utøver herredømme over dem; og de som har myndighet over dem kalles velgjørere. Men ikke slik med deg; la heller den største blant dere bli som den yngste, og lederen som en som tjener. For hvem er den største, en som sitter til bords, eller en som tjener? Er det ikke den som sitter til bords? Men jeg er blant dere som en som tjener (Luk 22:25-27). I mellomtiden, på grunn av deres egoistiske respons, har Judas rømt inn i natten.

ETTER-INNHOLD – Jesus fortsetter å undervise ved det siste måltid. Han ønsker absolutt å innprente dem sin siste instruksjon. Han må lengte etter at de skal lytte nøye og internalisere det han lærer! I stedet er alt han får argumenter. Både Thomas og Phillip irettesetter ham. John registrerer denne forargelsen:

Jesus sier: «La ikke hjertet bli grepet av angst. Tro på Gud og tro på meg! I min Fars hus er det mange rom. Var det ikke slik, hadde jeg sagt dere det. For jeg går for å gjøre i stand et sted for dere. Og når jeg er gått bort og har gjort i stand et sted for dere, vil jeg komme tilbake og ta dere til meg, så dere skal være der jeg er. Og dit jeg går, vet dere veien." Tomas sier til ham: "Herre, vi vet ikke hvor du går hen. Hvordan kan vi da vite veien?" Jesus sier: "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg. Hadde dere kjent meg, da hadde dere også kjent min Far. Fra nå av kjenner dere ham og har sett ham." (Joh 14,1-8).

Thomas irettesetter Herren ved å si i virkeligheten: "Herre, vi vet ikke hvor du går hen. Hvordan kan vi da vite veien?" Jesus sier: "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg. Hadde dere kjent meg, da hadde dere også kjent min Far. Fra nå av kjenner dere ham og har sett ham." Da sier Filip: "Herre, vis oss Faderen, og det er nok for oss." Jesus svarer: "Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Faderen. Hvordan kan du da si: Vis oss Faderen? (Joh 14,5-9) Jesu egne apostler er kranglete og stridbare. De er etsende og ser ut til å irettesette ham.

MANGEL PÅ TROVERDIGHET – Jesus innleder så en lang tale som har blitt kalt Jesu yppersteprestlige bønn. På slutten av dent, bemerker apostlene – kanskje ironisk nok, kanskje med oppriktighet –: Disiplene hans sier: "Nå taler du rett ut, du taler ikke i gåter. Nå forstår vi at du vet alt, og du har ikke bruk for at noen stiller deg spørsmål. Derfor tror vi at du er utgått fra Gud." (Joh 16,29-30). Men Jesus vet at deres lovprisning er hul og ikke vil tåle prøven.

Det er en ganske stor mangel på troverdighet i det apostlene sier; det er nesten komisk. Jesus svarer dem: "Tror dere nå? Den tid kommer, ja, den er der nå, da dere skal bli spredt og gå hver til sitt og la meg bli igjen alene. Men jeg er ikke alene, for Faderen er med meg. (Joh 16,31-32). Peter protesterer og sier: Selv om de alle faller fra på grunn av deg, vil jeg aldri falle fra (Matteus 26:33). Her er nok en nesten komisk mangel på troverdighet: [Jesus sier til Peter:] Sannelig, jeg sier deg, denne natten, før hanen galer, skal du fornekte meg tre ganger. [Fortsatt insisterende, svarer Peter:] "Selv om jeg må dø med deg, vil jeg ikke fornekte deg." Og det sa alle disiplene (Matteus 26:34-35). Vel, du kjenner historien, og du vet at bare Johannes kom til korset.

INTETANENDE KATTEBLUND – De når endelig hagen og foten av Oljeberget. Jesus sier til Peter, Jakob og Johannes: Min sjel er sårt bedrøvet inntil døden; bli her og våk med meg (Matt 26:38). De virker imidlertid uvitende om hans lidelse, og døser. Forsøk på å vekke dem er mislykkede; de sover videre.

Her er vi ved det sentrale øyeblikket i hele menneskehetens historie, og Kirkens første presteskap sover godt. (Ting har ikke endret seg, mine venner.) Mange er faktisk i en tilstand av moralsk, åndelig og emosjonell søvn ettersom Kristus fortsatt lider over hele verden og er konspirert mot. Jesus sier,

Sover du fortsatt og hviler deg? Se, timen er nær, og Menneskesønnen blir forrådt i hendene på syndere. Stå opp, la oss gå. Se, min sviker er for hånden» (Matt 26,45-46).

KONSTANT MEDFØLENDE – Jesus fortsatte og døde for slike som dem og oss alle. Jeg lurer på om han hadde denne siste nattverd i tankene da han sa til Faderen: Tilgi dem, de vet ikke hva de gjør . Det er nesten som om han sier: "De har absolutt ingen anelse om hva de gjør eller tenker, så vær barmhjertig med dem, far."

For et dystert bilde nattverden tegner av oss! Det er virkelig en katastrofe, men historiens herlighet og den frelsende nåden er dette: Herren Jesus Kristus gikk til korset uansett. Når vi ser dette forferdelige portrettet, kan vi virkelig tvile på Herrens kjærlighet til oss?

Måtte din hellige Skjærtorsdag bli velsignet. Glem aldri hva Jesus utholdt!


Kommentarer