Redd, men overlykkelig – Reisen til oppstandelsestro

Av Spikeren. 

Evangeliene i påskeoktaven beskriver ikke bare en begivenhet, men enda mer en reise. Det er fristende å tenke på at disiplene og apostlene, etter å ha sett den oppstandne Herre, umiddelbart ble bekreftet i sin tro, fratatt all tvil.

Det er imidlertid ikke tilfelle. Nesten alle oppstandelsesberetningene gjør det klart at selv om det var «fantastisk» å se den oppstandne Herren, var det bare en begynnelse. Som det er med enhver menneskelig opplevelse, uansett hvor intens, var det å møte den oppstandne Herre noe disiplene måtte bearbeide. De trengte å komme for å leve dets implikasjoner i etapper.

Denne beskrivelsen av en reise, av en komme til oppstandelsestro i etapper, presenteres i oppstandelsesberetningene. Vi legger merke til at den første bevisstheten skjedde "da det fortsatt var mørkt" og "ved solens oppgang." Det blir imidlertid ikke plutselig helt lyst ved daggry. Snarere manifesterer lyset seg og øker over tid; slik er det med bevissthet om oppstandelsen. Det begynner å gå opp for disiplene at Han er oppstanden, virkelig; Han har vist seg for Simon.

De første rapportene er skisser og det er mye løping rundt omkring: Maria Magdalena til Peter og Johannes, Peter og Johannes til graven, kvinnene til resten av apostlene. Ja, det er fryktelig mye løping! Det er fortsatt mørkt, og spindelvevene fra nylig søvn er ikke helt borte; lyset begynner akkurat å gry, ennå ikke i full styrke.

Disiplene lurer på hva det hele betyr og hvordan det har endret seg/vil forandre livene deres. Svarene på spørsmål som disse vil kreve en reise; de skal ikke besvares på et øyeblikk.

I Matteusevangeliet er det en vakker linje som beskriver opplevelsen godt:

Maria Magdalena og den andre Maria gikk raskt bort fra graven, redde, men overlykkelige (Matt 28:8).

Ja, en så vakker beskrivelse: redd, men overlykkelig (φόβου καὶ χαρᾶς μεγάλης (phobou kai charas megans, som betyr redd og med stor glede))!

Hva skal man gjøre med alt dette? Ja, han lever, men hva betyr det? Ens liv er forandret, men hvordan? Man er fylt av glede, men trekker seg tilbake i en slags ærbødig frykt for det ukjente, det uerfarne.

Så vi ser kvinnene møte den oppstandne Jesus på veien, og de er redde, men overlykkelige. Igjen, selv om vi kan anta at et slikt møte ville "forsegle avtalen", er det ikke så enkelt. Tenk på følgende hendelser i kjølvannet av oppstandelsens tilsynekomster og legg merke til at det kreves en slags reise for å forstå det hele.

  • Maria Magdalena kjenner ikke engang igjen Jesus med det første. Øynene hennes må justeres av troen som kommer av å høre – i dette tilfellet å høre navnet sitt, Maria, talt av Jesus.
  • Maria må også gjøre reisen fra bare å klamre seg til Jesus som «Rabboni» og løpe til andre for å forkynne ham ved å si: «Jeg har sett Herren.»
  • Disiplene på veien til Emmaus kjenner ikke igjen Jesus i det hele tatt før øynene deres åpnes når brødet brytes.
  • Når apostlene først ser Jesus, trekker de seg tilbake og tenker at han er et spøkelse. Jesus må berolige dem og oppklare ting for dem.
  • Simon Peter, selv etter å ha sett Herren flere ganger, faller bort fra sin misjon og kunngjør for de andre at han skal tilbake til å fiske. Herren må stå på kysten og kalle ham på nytt fra sine kommersielle garn til den hellige hyrden i Petrine-tjenesten.
  • Selv etter å ha vært vitne til førti dager med tilsynekomster av Jesus og etter å ha blitt kalt til himmelfartsfjellet, tviler fortsatt noen.
  • Etter himmelfarten finner pinsedagen fortsatt apostlene og disiplene klemt sammen bak lukkede dører. Det er først etter Den Hellige Ånds komme at de virkelig er bemyndiget til å gå ut.
  • Ja, det er mer å oppleve oppstandelsen enn å bare se den. Tro kommer av hørsel og utdypes av erfaring. De må gjøre en reise til oppstandelseslivet, og det må vi også.

Selv for oss som ble født i læren om oppstandelsen, er ikke den sannere og dypere meningen med det hele noe som kan læres bare ved å lese Katekismen; det må gripes gjennom en reise.

Som prest og disippel har jeg både observert og erfart at langfredag ​​er mektig og rørende for mange. De fleste av oss kjenner korset; vi har opplevd dens slag og dens tilstedeværelse er ganske ekte og tydelig for oss. På langfredag ​​er det ofte tårer under korsstasjonene, Trae Horae og kveldsgudstjenesten i Herrens lidenskap.

Men på påskedag virker opplevelsen mindre sikker. Folk er glade, men litt usikre på hvorfor eller hvordan. Påskegleden virker mer fjern enn langfredagens grublende nærvær eller den dystre stillheten på hellig lørdag. Selv om disse dagene er ubehagelige, er de kjente – påskedag er annerledes. Hva vil det si å stå opp fra de døde? Hva skal vi gjøre som svar? I fasten fastet vi og gjennomførte øvelser designet for å fokusere oss. Påsken er mer åpen og tom: Glede! Halleluja! Hva nå?

Det gjenstår for oss å gripe tak i dette nye livet som Herren tilbyr. Det er ikke nok å tenke på eller se oppstandelsen som en begivenhet fra en fjern fortid. Det er det, men det er så mye mer. Det er nytt liv for oss. Vi står opp med Kristus.

Hvordan og hva betyr dette? Det oppdages gjennom reisen. Det er den dypere og mer personlige opplevelsen av den historiske begivenheten som Herren utførte for oss. Han har reist oss til nytt liv.

På min egen reise har jeg måttet flytte fra selve hendelsen til en dypere, mer personlig, sannere opplevelse av hendelsen. Jeg har kommet for å oppleve det nye livet som Jesus døde og sto opp for å gi meg. Jeg har sett synder til døden og ny nåde bli levende. Jeg er mer kysk, sjenerøs, glad, håpefull, rolig og nidkjær. Mitt sinn er klarere; det er nytt. Mine prioriteringer er i bedre orden og jeg har klarere visjon. Hjertet mitt er romsligere. Jeg har lært dypere om Guds kjærlighet og barmhjertighet for meg og kan dermed lettere vise det til andre.

Så påsken er en begivenhet, men det er også en reise. Det svake lyset fra tidlig daggry gir etter i etapper til stadig lysere bevissthet når vi tar tak i det nye livet som Kristus døde og sto opp for å gi oss. Det er en vakker linje i King James-oversettelsen av Bibelen som fanger Simon Peters reise, som på den tiden bare så vidt begynte:

Peter gikk ut og løp til graven, og da han bøyde seg inn i den, så han ikke annet enn linklærne. Han gikk da tilbake dit han bodde, og undret seg over det som hadde hendt. (Luk 24,12)


Kommentarer