Båret av engler

Av Billy Graham

Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Luk. 16, 22

I Lukas 16 forteller Jesus om den fattige som ble båret av engler. Han ble ikke bare ledsaget, men han ble båret. Tenk deg hvilken opplevelse det må ha vært for Lasarus. Der hadde han ligget og tigget foran porten til den rike mannen, helt til han døde, men plutselig opplevde han å bli båret av Guds mektige engler!

En like vakker beretning er fortellingen om Stefanus. (Apg 6, 8 - 7, 60). I en sterk tale, erklærer Stefanus at selv ikke-troende: «fikk loven overgitt ved påbud fra engler, men ikke har holdt den.» (Apg 7, 53). Da han var ferdig med den lange talen, så Stefanus Guds herlighet og Jesus ved Guds høyre hånd. Men fiendene hans steinet ham til døde og han ble hentet hjem til himmelen. Slik englene fulgte Lasarus da han døde, kan vi regne med at de fulgte Stefanus. Slik skal de også følge oss når vi dør og samles innfor Herrens åsyn. Vi kan bare forestille oss hvordan Stefanus' herlige inntreden i himmelen var. Det himmelske lovsangskor sang og frydet seg over at den første kristne martyr hadde kommet hjem for å bli herliggjort og motta martyrkronen.

Hundrevis av beretninger om døden vitner om englenes himmelske ledsagelse. For eksempel da min mormor døde, virket det som om rommet ble fylt av et himmelsk lys. Hun satte seg opp i sengen og lo nesten da hun sa: «Jeg ser Jesus. Han strekker armene mot meg. Jeg kan se Ben (hennes ektefelle som døde noen år tidligere), og jeg ser englene.» Hun sank sammen, borte fra legemet, men hjemme hos Herren. Tenk hvilken opplevelse det var for den troende!

Kommentarer