En barmhjertig Gud

Av Ole Hallesby

Men du, Herre, er en barmhjertig og nådig Gud. Sal 86, 15

Ja, sier den redelige tviler, jeg ville også gjerne tro på den barmhjertige Gud. Men krigen, lidelsen, sorgen og nøden, hva gjør du med den, du som tror? Lukker du dine øyne for den?

Nei, men jeg tror på den barmhjertige Gud. Jeg kan ikke la være. Da han tok imot meg usle kryp og utslettet all min synd, og la min trette og skremte sjel inn til sitt hjerte, da møtte jeg den barmhjertige Gud. Og nå vet jeg at han er barmhjertig, selv om jeg støter på mange ting i denne verden som jeg ikke forstår.

Gud har da heller aldri forlangt av meg at jeg skal forstå ham og alt det han gjør. Han venter bare at jeg skal tro på ham.

Men noe synes jeg dog også å forstå.

Jeg minnes fra jeg var liten, at når far tuktet meg, da syntes jeg av og til at han var ubarmhjertig. Men nå, nå takker jeg ham fordi han hadde forstand og mot til å tukte meg.

Vår himmelske far er også så barmhjertig at han tukter oss. Og selv om vi under tukten synes han er hard, så får vi etterpå se hans barmhjertighet.

Å, hvor barmhjertig! Han gir oss sorg i verden, men glede i Gud. Han gir oss sykdom i legemet, men sunnhet i sjelen. Han gjør oss fattige i penger, men rike på fred og håp.

Du lidende Guds barn! Det er ikke farlig å lide. Det skal lides i vår verden. Kristus gikk foran også her. Og vi skal følge ham også i lidelse. Du bruker din tid godt når du lider.

Lider du urettferdig, sier du? Ja vel, heller ikke det er farlig. Slik led Jesus hele sitt liv.

Du barmhjertige Gud, lær oss å kjenne din barmhjertighet!

Kommentarer