Gud og mammon

Av A. B. Simpson

«I kan ikke tjene Gud og mammon.» Matt. 6, 24.

Han sier ikke at du ikke godt kan tjene Gud og mammon. Han sier at du ikke i det hele tatt kan tjene to herrer. Når du tjener en, er du på den sikre side. Den mann som tror at han kan tjene Gud litt, bedrar seg selv. Han tjener ikke Gud. Gud vil ikke ha hans tjeneste. Djevelen vil legge beslag på ham før han vinner fram. Et delt hjerte taper begge verdner. Saul prøvde det. Bileam prøvde det. Judas prøvde det. Det ble et skjebnesvangert, fortvilelsens feilgrep for dem. Maria kjente bare til ett valg, hun.

Paulus sa: «Men ett gjør jeg.» - «For meg er livet Kristus.» Gud sier om et slikt liv: «Fordi han har lagt sin kjærlighet på meg, vil jeg utfri ham. Jeg vil sette ham høgt fordi han har kjent mitt navn.» Gud er særlig stolt av å vise sin kjærlighet til det hjerte som helt har valgt ham. Himmel og jord kan forgå før det hjertet blir skuffet.

Har vi valgt ham alene og gitt ham hele vårt hjerte?

Lær meg å elske, Herre,
lær meg å elske deg!
Mitt hjerte det vil være
kun ditt evindelig.
Kun deg så vil jeg følge
henover dypets bølge,
o, drag og hold du meg!

Kommentarer