Hundrevis deltar på "sjelløs" gudstjeneste generert av ChatGPT

Av Tradisjonal Nordmann. 

Kunstig intelligens (AI) har raskt fått plass i våre hjem, skoler og jobb. Nå holder det prekener for en menighet i en tysk kirke.

Kirkegjengere ved St. Paul's i den bayerske byen Fuerth, ble møtt av en AI-avatar av en skjeggete svart mann på en skjerm, som forkynte en luthersk gudstjeneste generert av ChatGPT.

Over 300 mennesker hadde møtt opp til den eksperimentelle fredagsmorgentjenesten nesten utelukkende generert av chatboten, som rapportert av Associated Press.

«Kjære venner, det er en ære for meg å stå her og forkynne for dere som den første kunstige intelligensen på årets protestantmøte i Tyskland», sa avataren med et uttrykksløst ansikt og monoton stemme.

Den 40 minutter lange gudstjenesten – inkludert preken, bønner og musikk – ble skapt av ChatGPT og Jonas Simmerlein, en teolog og filosof fra Universitetet i Wien.

"Jeg unnfanget denne tjenesten - men faktisk fulgte jeg den heller, fordi jeg vil si at omtrent 98 % kommer fra maskinen," sa den 29 år gamle forskeren til Associated Press.

Eksperimentet fikk imidlertid blandede anmeldelser fra menneskene i kirkebenkene. Mens AI-tjenesten trakk seg en lang kø utenfor kirken en time før den begynte, nektet mange å be sammen med avataren.

Heiderose Schmidt, 54, sa at hun var spent og nysgjerrig da tjenesten startet, men fant det stadig mer avskyelig etter hvert.

"Det var ikke noe hjerte og ingen sjel," sa hun til AP. "Avatarene viste ingen følelser i det hele tatt, hadde ikke noe kroppsspråk og snakket så raskt og monotont at det var veldig vanskelig for meg å konsentrere meg om det de sa."

"Men kanskje er det annerledes for den yngre generasjonen som vokste opp med alt dette," la Schmidt til.

Hele tjenesten ble 'ledet' av fire forskjellige avatarer på skjermen, to unge kvinner og to unge menn.

Den eneste følelsen de AI-genererte avatarene var i stand til å fremkalle var imidlertid latter da den fortalte hengivne at "for å beholde troen vår, må vi be og gå i kirken regelmessig" med et deadpan uttrykk

Marc Jansen, en 31 år gammel luthersk pastor fant eksperimentet imponerende, men fant det blottet for noen form for følelser eller spiritualitet, noe han sier er avgjørende når han skriver sine egne prekener.

«Jeg hadde faktisk sett for meg at det var verre. Men jeg ble positivt overrasket over hvor bra det fungerte. Også språket til AI fungerte bra, selv om det fortsatt var litt humpete til tider", sa Jansen til AP.

AI-gudstjenesten var en av hundrevis av arrangementer på et stevne for protestanter som finner sted annethvert år i Tyskland.

Årets motto, "Nå er det på tide" var en av setningene Simmerlein ga ChatGPT da han ba chatboten utvikle prekenen.

Kilde: Metro.

Kommentarer