H.P. Marthinsen - fra døden til livet

H.P. Marthinsen
Av Dan Odfjell. 

På et møte i regi av partiet PDK, nå Konservativt, fikk jeg for endel år siden høre historien fra og om denne kjente og høyt premierte bokseren direkte fra ham selv, hans selvopplevde harde erfaringer fra narkotika og det kriminelle miljøet i Oslo. Jeg leste deretter hans lille hefte «Dødens Epidemi», med undertittelen «Om djevelskapen i dagens samfunn». Motivet for HP som han er kjent som, var å advare og fortelle hva som skjer med våre ungdommer når de blir bundet og avhengige av narkotika, en skremmende historie, hans egen. Og som han sa, narkotikaen ødelegger ethvert hjem den kommer inn i, alle familiemedlemmer blir berørt og skadet av den. Og barna er den usynlige parten som oftest får det verst.

Da jeg hørte HP kåsere om sitt liv var det Erna Solberg og Høyre som i Stortinget uforståelig og liberalistisk foreslo at det skulle bli lovlig med salg av små doser narkotika i Norge, og HP raste. Men av alle var det Ap som stoppet saken som HP var så sterkt imot, med en potensiell hærskare av små «superspredere» som han kalte det, i skoler og annetsteds. For blir du først vant til «dritten» i små porsjoner, da er ikke veien lang til sterkere og farligere saker. At Ap nå senere har lempet seg i liberalistisk retning i forhold til hva de først gikk imot er meget skuffende og dårlig nytt. Med det resultatet at narkotika i Norge har fått et stort marked. Å gjøre omsetning av narkotika lovlig var presis hva HP kjempet imot, livlig og intenst, en minnerik kveldstund for oss på valgmøtet litt syd for Bergen.

Som HP sa det, det er ikke mange som tør skrive åpent og ærlig om dette for ikke å bli feiltolket eller bli forfulgte av dem som selger djevelskapen.. Aldri en gang «forsøk» med en dose ut av narkotika nysgjerrighet. Ikke la deg friste, mobbe av kjente eller andre på skolen eller på jobben, da er det sannsynlig at narkotikaen kan bli en del av deg, at du blir en slave av den rusen som den gir deg. I miljøer med mye alkohol er det lett å bli fristet eller lurt, for narkotika er som en virus som ligger på lur, og får den taket på oss slipper den aldri, den inntar kroppens nytelses-senter noe som vi alle har, ja rett og slett narkotikaen vil ta over våre liv som en ren epidemi, noe som også gir personlighetsforstyrrelser. For selv om narkotikamisbruk virker uskyldig og ufarlig til å begynne med, så er det evig plage, helvete og død i vente. 

Men HP kom seg løs, og han formulerte det slik: «Dette vet jeg, for jeg  har nå jobbet med narkomane i 7 år etter at jeg selv ble satt fri ved hjelp av Jesus. Og alle jeg har truffet - og det er ikke få - har akkurat de samme symptomene som jeg selv hadde. Ingen av dem trodde heller at de skulle bli narkomane bare ved å «prøve». Men det var nettopp det de ble - alle de narkomane jeg har hatt samtaler med. Ingen av dem vil heller være narkomane hvis de kan slippe unna. Det sier de med et rop om hjelp! Men som jeg vet, og som de innrømmer selv, det er umulig å gi slipp på djevelskapen, for den har tatt over styringen over hele livet deres. La meg bare legge til: Jeg har ikke blitt en sånn religiøs raring som går rundt og peker på alt som er synd og galt, og fordømmer dem som gjør feil og ikke lever slik jeg gjør.

Jeg vet jo hvor lett det er å feile og gjøre galt her på jorda, og der er mye synd i venden i dag. Vet du hva? Det vet også Gud, han vet hvor vanskelig det er å leve på denne syndige jord, det var jo derfor Han sendte sin Sønn til soning for våre synder. NEI! Det å dømme, det er det ikke opp til oss å gjøre. Men jeg er frelst og har fått oppleve en kraft som er kjærlighet, som elsker mennesker, og som igjen ønsker å hjelpe dem. Dette er det Jesus vil med oss, det var derfor Han kom! For å hjelpe oss med det vi ikke klarer av med i egen kraft. Og så vil Han at vi skal få det godt i dette livet. Derfor er det å bli frelst det samme som å få en ny sjanse - å bli født på ny, altså frest.

Det fører for langt å sitere, men HP fortsatte å forklare og advare ved eksempler på hva narkotikaen gjør med både voksne og ungdommer som blir ødelagt. Men han gjorde et poeng av også sin store bekymring mht mobbing på jobben, men spesielt på skolene slik de har utviklet seg til å bli et enormt samfunnsproblem. Flere tusen elever gruer seg hver eneste dag til å gå på skolen hvor de vet at de igjen skal plages, fornedres og trakasseres, bli utstøtte og ensomme. Selvmords statistikken spesielt blant norske gutter ligger på verdenstoppen, og det hevdes at kvinnelige mannehatende lærere også har noe med dette å gjøre..

Dan Odfjell, Samfunnsdebattant 

Kommentarer