Jeg er sort, men enda vakker

Av Spikeren

"Jeg er sort, men enda vakker, dere Jerusalems døtre. Jeg ligner teltene i Kedar og teltdukene hos Salomo." (Høgs 1,5)

Bruden har inntil nå snakket om kongens omfavnelse, hans kjærlighet, hans navn og hans kamre.

Men nå, opprørt av noe som har skjedd, tenker hun på og bekjenner fritt hva hun er i seg selv; samtidig som hun kommer med en lykkelig bekreftelse av hva hun er i hans øyne — en sannhet som trengs til enhver tid, hvis vi vil bevare et velbalansert sinn.

Jo grundigere vi kjenner kjødets verdiløshet, dess mer vil vi verdsette Kristi verdighet, og jo bedre vil vi forstå Den Hellige Ånds verk.

Når den totale fordervelsen av menneskets natur ikke er en fast realitet i sjelen, vil det noen ganger være forvirring i vår erfaring, med hensyn til kjødets forfengelige pretensjoner og Åndens guddommelige handlinger.

Det er ikke noe godt i vår kjødelige natur. Den mest avanserte i det guddommelige liv har sagt: "For jeg vet at i meg, det vil si slik jeg er i meg selv, bor det ikke noe godt." (Rom 7,18) Hvor feiende! "ikke noe godt." - Men kan det ikke forbedres ved flid i bønn og årvåkenhet? Nei, aldri: det er helt uhelbredelig.

For lenge, lenge siden, ble dette bekreftet av sannhetens Gud. (Se 1. Mosebok 6) "Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden. Alle tanker som rørte seg i deres hjerter, var onde dagen lang." (1 Mos 6,5) ... Og Gud sa til Noah: "Jeg har satt meg fore å gjøre ende på hver levende skapning" (1 Mos 6,13)

Så, hva er sluttsummen, eller resultatet av alt kjød? At det er "ondt", "bare ondt" og "ondt til stadighet"; det vil si, ondt uten noe godt, og ondt uten noe opphør; og dette er sagt om alt kjød, ikke bare om noen. Slik er vi alle inkludert...

— Det er sant, i noen kan vi finne naturen polert, kultivert og raffinert; i andre, grov, frekk og røff, men det er samme kjødelige natur i begge. Vi kan kanskje ikke bøye en jernstang, men den kan bli så uthamret at den blir ganske fleksibel etter hvert, men det er fortsatt det samme jernet.

Utseendet har kanskje endret seg, men dets natur er det samme.

Vi må bare innrømme at alt dette er sant med hensyn til vår triste natur, men hvorfor kalle det en "trengt sannhet og nødvendig for et velbalansert sinn"? Fordi det gjør oss i stand til å skille mellom kjød og ånd, og å vite hvor tanken, forslaget eller tilbøyeligheten kommer fra.

Når vi ser at de begge er i oss; det ene ublandet ondt og det andre ublandet godt, er dette viktig. Uendelig forvirring, problemer, og i noen tilfeller dyp melankoli er de ulykkelige resultatene av uvitenhet på dette punktet. Her sikter jeg til emnet om de to naturene.

Ingenting som er godt kan springe ut av vår kjødelige natur. Anta at jeg møter en person som er dypt bekymret for sin sjel og lengter oppriktig etter å kjenne Kristus og frelsen.

Jeg vet med sikkerhet at Den Hellige Ånd arbeider i den sjelen. Slike ønsker etter Kristus og frelse er gode, og kan aldri springe ut av en natur som hater både Gud og Kristus, og elsker denne verden mer enn himmelen.

Sjelen kan virkelig være i stor nød og full av tvil og frykt angående saken, og til og med nekte å bli trøstet. Men i Guds sinn er den allerede frelst. Og når den tror på sannheten, vil den glede seg.

Det gode arbeidet ble påbegynt i den fortapte sønn først da han sa til seg selv: "Jeg vil stå opp og gå til min Far." Guds Ånd vil fullt ut tilfredsstille ethvert ønske han skaper.

Kristus selv er det perfekte svar på ethvert hjertes ønske.

Vi lærer av den hellige skrift tre punkter av daglig, praktisk betydning: nemlig at kjødet står imot Ånden, Satan står imot Kristus, og verden står imot Faderen. (Gal 5.17 1Mos 3.15 1Joh 2.15,16).

Dette er våre tre store fiender, derav kommer viktigheten av å vite på hvem sin side vi står. For eksempel: i stedet for å forvirre meg selv om hvor verden begynner og slutter, i det som kalles verdslighet, må jeg ganske enkelt spørre: "Er dette fra Faderen?"

I hundrevis av tilfeller ville det være umulig å si hvor verdslighet begynner og slutter, ved å se på tingen selv. Men du kan fort finne ut «om det er av Faderen».

Og når vi ser at det ikke er av Faderen, er spørsmålet avgjort. Det må være av verden. Det er ingen middelvei eller nøytral grunn i Skriften.

Alt som ikke er av Ånden, er av kjødet, og alt som ikke er av Kristus, er av Satan.

Til slutt nevner vi at uttrykket "teltdukene hos Salomo" kan ha referanse til de vakre broderiene i kong Salomos tempel: et symbol på Jesu hellige menneskelighet.

Alle troende skal en dag bli likedannet med det nye fullkomne menneske i himmelen, hodet til den nye skapningen. "For likesom vi har båret den jordiskes bilde, skal vi også bære den himmelskes bilde." (1 Kor 15,49)

"Jerusalems døtre" er tydeligvis forskjellige fra bruden, selv om de er nært knyttet til henne, som man kan se ut fra den viktige plassen de inntar i denne vakre scenen.

Hvis bruden er representanten for den elskede byen Jerusalem — den store kongens jordiske hovedstad, kan Jerusalems døtre representere byene i Juda.

Derfor kan vi forstå deres tilstedeværelse og plass ved så mange anledninger, men aldri nå brudens posisjon etter Kongens vurdering.

Ifølge Herrens ord skal Jerusalem alltid ha forrang. "Jeg har utvalgt og vigslet dette hus for at mitt navn skal bo der til evig tid. Mine øyne og mitt hjerte skal alltid være vendt mot det." (2 Krøn 7,16)

Kommentarer