Mitt folk!

Av C. H. Spurgeon

«Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk.» 2 Kor 6,16

For en herlig forrett: «Mitt folk!» For en oppmuntrende åpenbaring: «Deres Gud!» Hvor meget ligger det ikke i disse to ordene, «Mitt folk!» Det innebærer fortrinnsrett. Hele verden er Guds, himmelen, ja, selv himlenes himmel er hans, og han hersker over menneskenes barn.

Men om dem han har utvalgt, dem han selv har kjøpt, bruker han en betegnelse som ikke er forunt andre: «Mitt folk». Disse to ord innebærer eiendomsrett. «Herrens del er hans folk. Jakob er hans arvelodd». Hans folk står i en særstilling.

Alle jordens folkeslag er jo Guds, han har hele verden i sin makt. Men de han spesielt kaller sitt folk – hans utvalgte – de hører ham til på en egen måte. Han har jo gjort mer for dem enn for andre. Han har kjøpt dem med sitt blod. Han har ført dem inn i nært samfunn med seg. Han har elsket dem med evig kjærlighet.

Kjære venn, kan du ved troen se deg selv i denne utvalgte flokk? Kan du løfte blikket mot himmelen og si: «Min Herre og min Gud, min ved det herlige forhold som berettiger meg til å kalle deg far, min gjennom det hellige samfunn som jeg kan glede meg ved å ha med deg»?

Har du frelsesvissheten i overensstemmelse med Bibelens ord? Kan du se at  ditt adgangstegn er skrevet med Jesu dyre blod? Kan du i ydmyk tro iføre deg Kristi kappe og si: «Min Jesus»?

I så fall bruker Gud benevnelsen «mitt folk» om deg.

Kommentarer