Bli sterke

Av Eva Mossum

«For øvrig – bli sterke i Herren og hans veldes kraft,» Efeserne 6,10.

Vi ønsker alle å være sterke og føle at vi mestrer livets situasjoner. Det er også mange sterke personligheter som tilsynelatende går høyreist og selvsikkert fram, og det synes å lykkes for dem – i alle fall for en tid. De er sterke og selvbevisste. Når problemene så melder seg, er det likesom så vanskelig å innrømme at «jeg strekker ikke til, jeg er for svak».

Så er det de som tilhører den svake gruppen, de hjelpeløse, de som også ønsker å mestre livets situasjoner. Enten man tilhører den ene eller andre gruppe mennesker, vil man før eller siden måtte erkjenne: «Jeg er svak, jeg makter ikke selv å bære mine byrder.» Gjennom hele menneskeslekten synes dette rop å trenge seg fram: «Hvor skal min hjelp komme fra?» Da er det godt å bli minnet om muligheten som pekes på i dette skriftordet: Bli sterke i Herren og i hans veldes kraft.

Tenk for en mulighet, og den er tilgjengelig for alle. Det er bare én som har seiret i enhver situasjon, som har overvunnet alle onde makter og beseiret mørkhetens fyrste. Han har tatt vår sak på seg og har alltid sin hånd utrakt til hjelp for den som søker ham.

Hvor godt det er for den som er fortvilet over sin egen avmakt overfor synden, den ondes angrep og livets mange problemer, å få øye på denne mulighet. Det er en utfordring, en befaling: Bli sterk! Gå ikke der og se på din egen avmakt og bli fortvilet. Løft ditt blikk til ham som er sterk, Herren, i alle situasjoner. Hans hjelp er for de svake, den er for oss. Tenk hvilken mulighet!

Likesom et lite barn går tillitsfullt og trygt midt i farene fordi det har sin lille hånd i fars sterke, får også vi ved tro flytte inn i Herrens styrke og kjenne oss trygge og sterke. Ikke på grunn av hva vi er eller ikke er, men fordi han har tatt vår sak på seg. Det er vår styrke.

Kommentarer