Effata!


Av Willy M. Nilsen. 

Han så opp mot himmelen, sukket, og sa til mannen: Effata! Det betyr: Lukk deg opp! (Mark 7, 34)

 En døvstum mann blir ført fram til Jesus. De ber Jesus å legge hånden sin på ham for at mannen kunne bli helbredet. Men Jesus tar ham til side fra folkemengden.

 Borte fra mengden lar han underet skje.

 Jesus stikker fingrene sine i ørene hans og spytter og rører ved tungen. Så ser han opp mot himmelen og sukker: "Effata!" Det betyr: "Lukk deg opp", "bli åpen!"

 Det er Gud som skaper noe nytt. Han som sier: Det bli - og så blir det (1 Mos 1, 3).

 I dag er det mange åndelig døvstumme. Guds ord blir ikke hørt, og heller ikke vil man snakke om det.

 Noen har hørt og vendt det døve øret til. Andre har hørt og en gang tatt imot Ordet, men etter hvert har verdens larm og forlokkende ståk fortrengt det.

 Men det er noen som gjerne vil høre, som lengter etter Guds Sønns røst, men ikke har fått eller får høre. Jeg tenker blant annet på dem som på grunn av et totalitært regime er forhindret, fordi det å høre og å lese Guds ord er forbudt. Men det er også noen hjem her i Norge som er lukket for Guds ord.

 Hva skal vi gjøre?

 Vi skal forkynne Ordet videre. Ennå lyder det et "Effata" - "bli åpen". Jesus vil inn i hjerter som er lukket for ham. Han sier: "Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham, og han med meg" (Åp 3, 20).

Bekjenn kun fryktløst Jesu navn,
om verden enn det skyr!
Det er en fjellgrunn og en havn
når annet feste flyr.

Kommentarer