Himlenes rike er deres

Av Willy M. Nilsen. 

Salige er de fattige i ånden, for himlenes rike er deres. 
(Matt 5, 3)

 Salig er et forunderlig og vidunderlig ord. Vi bruker det vanligvis ikke i dagligtalen.

 Hva vil det si å være salig? Glad, lykkelig? Begge ordene dekker noe av innholdet. "Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere!" (Fil 4, 4).

 Betyr det at vi alltid skal gå med et smil om munnen? Går det an å være salig når smilet er borte og tårene fyller øynene av sorg og savn?

 Det finnes flere grå hverdager enn fargerike høytidsdager. Det finnes flere dager hvor gråten sitter i halsen enn dager som er gledestrålende lykke.

 Hvordan er dagen min i dag? Grå, kjedelig, sorgfull eller gledelig solfylt?

 For den som tror på Jesus, som sier: "Himlenes rike er kommet nær", så er også denne dagen salig.

 Det å være salig er å være i det rette forholdet til Gud. Når Gud er min Far og Jesus er min bror, er jeg alltid salig.

 Dette gjør ordet i dag så rikt for en himmelrikets vandrer. Ikke fordi jeg makter å gjøre så mye, leve et rett og godt liv i egen kraft. Men på tross av alt det jeg ikke makter, så lever jeg i ham som elsket meg til døden, ja, døden på korset.

 Fattig i ånden, likevel er jeg uendelig rik, ja, salig. For jeg er himmelrikets borger også i dag.

Alltid salig om ei alltid glad,
fer eg vegen heim til Sions stad.
Om min Frelsar syng eg glad mitt kvad:
Han har gjort meg salig.

Kommentarer