Hva er det Jesus kaller oss til i dag?

Av Willy M. Nilsen. 

Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere. 
(Matt 4, 19)

 De var yrkesaktive fiskere. Fra de var smågutter hadde de vært med i farens båt og lært seg å fiske. Nå stod de sammen med sine fedre, unge menn i sine beste år, og drev på med å kaste ut fiskenoten. Det gjaldt å fange stimen i nota, for det var dette de livnærte seg av.

 Så kommer en landsens mann gående langs stranda der ved Galileasjøen. Han var utdannet snekker. Men nå var han ute i et helt annet ærend. Ved Simon og Andreas stopper han opp. Han sier noe til dem.

 "Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere."

 Stille forlater de sine garn og følger Jesus for å fiske mennesker for himmelen.

 Det samme kallet gjentar Jesus til Jakob og Johannes, og fortsetter videre til han har tolv "fiskeskole-elever".

 Hva er det Jesus kaller oss til i dag?

 Fiske mennesker!

 Redskapen ligger klar til å tas i bruk. Bibelen, bønnen, din munn, hender og føtter, alt dette har Jesus gitt deg til å bruke i hans menneskefiskerarbeid. De du skal nå er rett utenfor din dør, ja, kanskje rett ved siden av deg. Gjennom dagen i dag kan du få noen til å komme til Jesus, en som trenger frelse for sin udødelige sjel, en som lengter etter frihet fra syndens makt, etter å bli trukket ut av syndens hav.

 Det kan være du kjenner på udugelighet når det gjelder en så stor oppgave. Husk Jesu løfte: "... så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere". Det er samfunnet med ham som er det avgjørende. Ved å leve nær ham, steller han med deg slik at du kan være det han vil ha deg til.

Ut å fiske, ut å fiske for min Meister.
Ut å fiske i all slags vær.
Eg kan ikkje ligge still,
garnet mitt eg kasta vil.
Fange mange fiskar til min Herre kjær.

Kommentarer