Du er min Gud

Av Hans Jacob Frøen

«Men jeg setter min lit til deg, Herre. Jeg sier: Du er min Gud.» Salme 31,15.

Den som uttalte disse ordene første gang var i nød. Han hadde mange fiender som ville skade ham, ja, til og med ta hans liv. Men midt i nøden kommer triumftonen. Jeg setter min lit til deg, Herre! Du er min Gud!

Den som setter sin lit til Herren, blir ikke til skamme. Salmisten har hatt en gudfryktig far og mor. Det var fars og mors Gud han tilba. Men gjennom nød og farer fikk han lære å kjenne fars Gud. Han fikk oppleve at Herren ikke bare ville være fars og mors Gud, men at han også ville være hans Gud. Med andre ord var autoritetstroen blitt en personlig tro. Det har selvsagt en viss betydning å tro på Gud fordi far og mor gjør det. Spesielt i barneårene vil dette være naturlig, men det må bli personlig. Jeg kan ikke leve på mors tro, eller mors bønner. Jeg må selv lære å be. Jeg må selv komme i et personlig forhold til Gud. Dette var det salmisten hadde opplevet. Derfor kan han full av tro si: Men jeg setter min lit til deg, Herre. Jeg sier: Du er min Gud.

Hvis vi nå stanser foran den siste setningen, og vi hver for oss skulle sette en strek under det ordet vi mente burde ha et spesielt trykk, kan det vel hende at hvert av ordene fikk en strek. Det viktigste ordet må være Gud. Gud er Gud om alle mann var døde. Gud er den allmektige Herre, himlens og jordens skaper. Men det som for meg personlig er enda større, det er at Gud er min Gud. Han er ikke alene fars og mors, eller andres Gud, han er min. Det beste av alt er at jeg kan si at han i dag er min Gud. Det er dessverre mange som kan si: Du var min Gud. Det store er at han fremdeles er, i dette nå. Han er min Gud.

Og så til slutt dette at vi får stå i et personlig forhold til ham. Det er ikke en fremmed høvding som betrakter deg som et nummer blant mange andre. Vi får være «dus» om jeg kan si det slik uten å bli misforstått. Det er ingen som står i et slikt personlig forhold til deg som Herren Gud. Dine foreldre, din ektemake, dine barn, ingen står deg så nær som Han.

Gud, du er min Gud! Til ham kan du trygt sette all din lit.

Kommentarer