Hvem skal han sende?

Av Ingveig Molstad

«Så hørte jeg Herrens røst: Hvem skal jeg sende, og hvem vil gå for oss? Da sa jeg: Se her er jeg. Send meg!» Jesaja 6,8.

Jeg har møtt mennesker som anser et møte med kongen eller en annen framstående person, som sitt livs store opplevelse. Enkelte har også en slik utstråling at selv et kort møte med dem kan forandre ens livskurs.

I dette kapitlet hos Jesaja leser vi om et slikt revolusjonerende møte. Det var ikke med kongen, for han døde samme året. Nei, Jesaja møtte kongenes konge, Gud Herren – i all hans majestet og herlighet. I denne atmosfæren opplevde profeten sin egen avmakt og urenhet. Da hendte det noe! Et av de himmelske vesenene som tjente Gud, berørte hans lepper med en glo fra alteret. Han fikk høre disse velsignede ord: «Din skyld er tatt bort, din synd er sonet.» Og Herren spurte: «Hvem skal jeg sende, og hvem vil gå for oss?» Da svarte Jesaja: «Se, her er jeg. Send meg!»

Vel, sier du, han var en profet. Eller slikt kan misjonærer og predikanter vitne om, de som har et spesielt kall til tjeneste. Det er riktig. Men i dag har jeg en spesiell hilsen til deg, du som er et «vanlig hverdagsmenneske». Du har møtt Gud og opplevd hans kjærlighet og storhet ved frelsen i Jesus Kristus. Dine synder er tilgitt. Du er et Guds barn. Gud bor i deg! Nettopp derfor har du også fått et kall til tjeneste. Disiplene fikk befaling om å gå ut i all verden og gjøre alle til disipler. De er for lengst hjemme hos Herren. Men befalingen står ved makt!

Gud overlot ikke vitneansvaret til englene, men til syndere, frelst av nåde. Derfor gjelder den også deg. Skriften sier: «Så er vi da utsendinger for Kristus.» Med andre ord, Gud vil at alle hans barn skal vitne og lede andre til Jesus. I hjemmet, på skolen, på arbeidsplassen, der du er om dagen, der vil Gud bruke deg. Der er det ferdiglagte gjerninger som du skal få vandre i. Din livsførsel vitner om hvem som bor i deg. Med et villig hjerte for Guds ledelse vil du også få anledninger til å vitne om din frelser der du ferdes.

Jesus gav sine barn et spesielt løfte om kraft til denne tjenesten: «Dere skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner.»

Kommentarer