Nåde i rikt mål

Av George Johnsen

«Så stor og rik er hans nåde, som han i rikt mål har latt oss få.» Ef. 1,7–8.

– Er det virkelig nåde nok for meg?

La meg nevne noen for hvem nettopp det spørsmålet er brennende. Det er noen som sliter med minnet om en synd hvis tragiske følger er uopprettelige. Det kan ikke gjøres godt igjen. Han eller hun som ble offer for deres synd, er borte nå, men ettervirkningene er ikke borte. De følger en som en ond skygge – dag og natt... Hvordan skal jeg kunne tro på syndenes forlatelse? En sår sjel kretser uavlatelig omkring det spørsmålet. Fortvilelsen banker på og vil inn og gjøre livet uutholdelig –.

Andre sliter mer med resignasjonen. «Det blir aldri annerledes med meg. Nå har jeg bedt Gud om hjelp til å vinne over denne synden, men jeg kommer ikke videre. Det blir å komme til Gud med samme elendigheten på ny og på ny.» Så legger resignasjonen, oppgittheten, tvilen, seg inn over sinnet: Vil Gud ha mer med meg å gjøre? Kan jeg vente at det er mer nåde igjen?

En tredje gruppe plages forferdelig av forsømmelsenes synd i sitt liv. Og plagen blir ikke mindre med årene. For mange eldre er det alderdommens tyngste byrde.

Hører du hjemme i noen av disse gruppene, så er ordet i dag nettopp til deg!

Se nøye på det. Legg merke til hvordan det er om å gjøre for Paulus å understreke nådens rikdom eller mengde. Det blir gjentatt i begge setningene i dette kortet verset: «Så stor og rik er hans nåde», og som om ikke det skulle være klart og sterkt nok, føyer han til i neste setning: «i rikt mål» har han latt oss få den.

«Så väldig är hans nåd mot oss», oversetter David Hedegård dette ordet. Det er med og markerer nådens overveldende rikdom. Og uttrykket «i rikt mål» henger sammen med et verb som på gresk betegner det det er overflod på! Når Gud gir nåde, så er det ikke smått og knuslete. Nei, han gir nåde så det rent flyter over! Så den arme synder ikke et øyeblikk skal være i tvil om at det virkelig er nåde nok – for enhver synd, uansett størrelse, uansett antall! Skulle det ikke da også være nåde nok for deg?

Kommentarer